De Europese Commissie heeft nieuwe regelgeving voorgesteld voor het beheer van autowrakken. Zestien Europese organisaties die daar uitvoering aan geven, waaronder het Nederlandse ARN, noemen de nieuwe regelgeving “een logische stap om Europese doelen op het gebied van circulariteit te realiseren”.
Dit standpunt hebben de organisaties naar voren gebracht tijdens het International Automotive Recycling Congress dat deze week in Antwerpen plaatsvond. Om invulling te kunnen geven aan die nieuwe regelgeving hebben de organisaties een lijst van twintig aandachtspunten opgesteld. Belangrijkste aanbeveling is dat autowrakken alleen naar erkende verwerkers mogen om een goede afhandeling te kunnen garanderen.
Ter illustratie: uit het duurzaamheidsverslag over 2023 van ARN blijkt dat het marktaandeel sloopauto’s dat bij de bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven is gedemonteerd 83,7 procent bedraagt. Dit wil zeggen dat in Nederland 16,3 procent van de afgedankte auto’s buiten het zicht van ARN worden verwerkt.
Illegaal
Handhaving tegen illegale inzameling en verwerking van autowrakken in de lidstaten is essentieel, zo verwoordt ARN het op zijn website. Voor een gelijk speelveld is betere samenwerking tussen lidstaten en data-uitwisseling nodig. De uitvoeringsorganisaties roepen op om oog te houden voor de vereiste inspanning in relatie tot het effect van de maatregelen. Op deze wijze ontstaat een evenwichtig pakket met regels dat op draagvlak kan rekenen en in de praktijk uitvoerbaar en controleerbaar is.