Wil de Europese markt voor reparatie en onderhoud van personenauto’s dynamisch en concurrerend blijven zoals hij is, waarbij voertuigeigenaren echt een keuze hebben, dan is aanvullende regelgeving door de EU absoluut noodzakelijk.
Met deze noodkreet presenteerde Figiefa, de Europese koepelorganisatie van aftermarket onderdelendistributeurs, op de openingsdag van de Automechanika-vakbeurs in Frankfurt een onderzoek in samenwerking met Berylls by Alix Partners en Clepa, de Europese koepelorganisatie van toeleveranciers, over de toekomst van de automotive aftermarket tot 2035.
Vijf factoren
Het onderzoek onderscheidt vijf factoren die van significante invloed zijn op de ontwikkeling van de automotive aftermarket: het aandeel van captive onderdelen, de impact van cyberbeveiliging, de kosten en complexiteit van toegang tot technische informatie, de impact van softwaredownloads en de impact van toegang op afstand tot voertuiggegevens, -functies en middelen.
Figiefa stelt dat de Europese Commissie via de BER voor motorvoertuigen en de typegoedkeuringswetgeving twee wetgevende middelen tot zijn beschikking heeft die deze vijf factoren kunnen beïnvloeden. Zonder aanvullende regelgeving zal de technische vooruitgang leiden tot marktverstoring en zullen Europese voertuigeigenaren, consumenten én bedrijven, de prijs betalen. Die bedraagt volgens de studie jaarlijks een aanvullende 35 miljard euro, alleen al voor de zeven landen die in de studie zijn meegenomen (Frankrijk, Duitsland, Italië, Noorwegen, Polen, Spanje en het VK).