De autofabrikanten hebben steeds meer oog voor de ontwikkeling van aandrijflijnen om zo te kunnen voldoen aan de toenemende vraag van klanten naar een optimaal weggedrag in combinatie met betere brandstofefficiency. Dat stellen onderzoekers van Frost en Sullivan.
Een aantal doelen staat daarbij hoog op de agenda: beperking van de interne weerstand en het gewicht van de totale aandrijflijn bijvoorbeeld. Beide hebben een directe invloed op het brandstofverbruik en dus op emissies. Ook de kosten vormen een argument om te kiezen voor prijsgunstigere alternatieven.
Neem de vierwielaandrijvers. Die categorie heeft klappen gehad dankzij de besparingsdrang bij de consument, maar ook vanwege emissiegerelateerde heffingen. Volgens de onderzoekers kan het elektronisch sperdifferentieel (eLSD) de vraag naar volwaardige vierwielaandrijving deels vervangen. Ook systemen die alleen actief zijn als de werking ervan benodigd is kunnen helpen de verbruikscijfers omlaag te brengen.
De onderzoekers benadrukken het belang van de relatie tussen de autofabrikanten en hun toeleveranciers om de maatvoering van de aandrijflijn te kunnen optimaliseren en te laten aansluiten op de klantwensen. Het elimineren van overbodige componenten speelt een belangrijke rol in de zoektocht naar kostenbesparing en beperking van de uitstoot. Ten slotte benadrukt het bureau dat de inwendige verliezen in de aandrijflijn extra focus moeten krijgen in het ontwikkelingsstadium om zo de uiteindelijke emissie omlaag te brengen.