Autofabrikant Ford gaat flink snijden in het aantal onderdelenleveranciers. Het aantal moet van zo’n 1.500 naar 750 teruggebracht worden om het inkoopvoordeel te vergroten. De overgebleven ‘gelukkigen’ zullen meer onderdelen gaan leveren en meer betrokken worden bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s. Dat schrijf de website Handelsblatt.
Ford besteed jaarlijks 65 miljard dollar aan onderdelen. De nieuwe inkoopstrategie moet meer innovatie bewerkstelligen, maar ook kwaliteitsverbetering van de onderdelen. De leveranciers zullen grote orders krijgen, waardoor zij zelf makkelijker kunnen overleven in de markt en investeren in kwaliteit.
Het uiteindelijke doel van het automerk is om het aantal standaardplatformen terug te brengen naar maximaal negen, om zo meer met dezelfde onderdelen te kunnen gaan werken. Als tussenstap staat in 2014 nog dertien verschillende platformen gepland, die voor tenminste tachtig procent van de onderdelenproductie zorgen. Twee jaar geleden waren er nog 25 verschillende platformen.
Overigens is het niet de eerste keer dat Ford flink snijdt in het aantal onderdelenleveranciers. Zes jaar geleden werden de onderdelen nog geleverd door circa 3.000 partners.
Ford timmert ook aan de weg op social media gebied. In Nederland stond het merk onlangs op plaats vijftig in de top honderd van bedrijven met de meeste Likes op Facebook, wat 6.627 fans betekent.