Scheefrijders noemt Ford het. Werknemers die een (dure) dieselauto rijden terwijl ze misschien amper 20.000 kilometer per jaar afleggen. Reden: de 14 porocent bijtelling. Voor de werkgever kunnen die meerkosten ten opzichte van een benzineauto op bijna 2400 euro per jaar uitkomen.

De nieuwe bijtellingregels pakken dit jaar voor Ford minder gunstig uit, net als zoveel andere merken. Vooral in het C-segment vallen de klappen. Daar bevindt zich de net geïntroduceerde Ford Focus, het belangrijkste model voor Ford. Vorig jaar viel de ‘oude’ dieselversie nog in de 14 procent bijtelling. Nu is het een benzineversie met 20 procent bijtelling (1.0 EcoBoost) die de (zakelijke) kar moet trekken.

Dat laatste hoeft niet slecht uit te pakken, benadrukt Edgar Pees, B2B manager van Ford Nederland. “De bijtelling van de nieuwe benzine Focus mag dan wel hoger zijn, een dieselvariant is in gebruik dit jaar fors duurder geworden. Dat geldt zowel voor de aanschaf, de verzekeringspremie en de wegenbelasting. Ook de afschrijving is voor een diesel is minder gunstig.  Je ziet grote fleetowners al meer en meer overschakelen op benzine. Het zijn in principe simpele rekensommetjes. Maar ze moeten wel worden gemaakt”, aldus Pees op Autoleasewereld.nl.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties