De komende jaren verwacht Rabobank in de meeste sectoren een kleine economische groei, echter niet in de autobranche. De ‘jaar op jaar groei’ in omzet loopt zelfs terug van acht procent in 2010, naar 5,9 procent in 2011 en -1,5 procent dit jaar. Volgens de bank heeft het autobedrijf dat zich het beste aan kan passen aan de veranderende omstandigheden, de meeste kans om te ‘overleven’.

Er is volgens Alexander Heijkamp, sectormanager Automotive bij Rabobank, ondernemerschap vereist om aan het stuur te blijven. “Voor automotive ondernemers betekent dit, dat ze duidelijke keuzes moeten maken: het invoeren van een gedegen social media beleid, het helder benaderen van doelgroepen en het transformeren van productverkoper naar retailer.”

Maatschappelijke veranderingen zoals de veranderende consument, de machtsconcentratie van fabrikanten en importeurs, Europese regelgeving en een toenemend krachtenspel tussen de merkdealers en onafhankelijke autobedrijven hebben in de visie van de Rabobank ook een grote impact op de bedrijfsvoering.

Kansen en bedreigingen

Bij de merkdealers zal dit jaar het mobiliteitsbudget het leasebudget gaan vervangen en door schaalvergroting van universele garages wordt de concurrentie vergroot. Deze verwachtingen sprak Rabobank uit in oktober 2011 uit in haar automotive sector- en brancheprognoses voor 2012. Lees er hier alles over >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 december 2025
Bart Janssen directeur a.i. bij Friesland Lease
10 december 2025
Nieuwe samenwerking tilt schadeherstel in Friesland naar hoger niveau
9 december 2025
Renault gaat elektrische Fords bouwen
9 december 2025
19 procent meer ongevallen in winter
9 december 2025
ERA breidt uit met radiatoren en intercoolers
9 december 2025
‘Registratie schadevrije jaren krijgt update’
Meest bekeken berichten
Recente reacties