De komende jaren verwacht Rabobank in de meeste sectoren een kleine economische groei, echter niet in de autobranche. De ‘jaar op jaar groei’ in omzet loopt zelfs terug van acht procent in 2010, naar 5,9 procent in 2011 en -1,5 procent dit jaar. Volgens de bank heeft het autobedrijf dat zich het beste aan kan passen aan de veranderende omstandigheden, de meeste kans om te ‘overleven’.
Er is volgens Alexander Heijkamp, sectormanager Automotive bij Rabobank, ondernemerschap vereist om aan het stuur te blijven. “Voor automotive ondernemers betekent dit, dat ze duidelijke keuzes moeten maken: het invoeren van een gedegen social media beleid, het helder benaderen van doelgroepen en het transformeren van productverkoper naar retailer.”
Maatschappelijke veranderingen zoals de veranderende consument, de machtsconcentratie van fabrikanten en importeurs, Europese regelgeving en een toenemend krachtenspel tussen de merkdealers en onafhankelijke autobedrijven hebben in de visie van de Rabobank ook een grote impact op de bedrijfsvoering.
Kansen en bedreigingen
Bij de merkdealers zal dit jaar het mobiliteitsbudget het leasebudget gaan vervangen en door schaalvergroting van universele garages wordt de concurrentie vergroot. Deze verwachtingen sprak Rabobank uit in oktober 2011 uit in haar automotive sector- en brancheprognoses voor 2012. Lees er hier alles over >>