Renault-Nissan-topman Carlos Ghosn krijgt het ook voor het zeggen bij Mitsubishi. Hij moet een einde maken aan de aanhoudende verliezen bij de autofabrikant. Nissan heeft 34 procent van de aandelen in Mitsubishi.
Bij het financieel noodlijdende Japanse merk zal Ghosn stevig moeten ingrijpen Zeker nadat Mitsubishi in april jl. had erkend gemanipuleerd te hebben bij verbruikstest van vier modellen gingen de verkopen bergafwaarts. Eerder deze week kwam het merk met een nog negatievere prognose, uitgaande van ruim twee miljard euro verlies dit jaar.
In reactie op de bekendmaking steeg op de beurs in Tokio het aandeel Mitsubishi Motors bijna acht procent, om daarmee de hoogste positie sinds juni te bereiken. Ghosn wist in het vorige decennium Nissan binnen een jaar van verlieslatend om te vormen tot winstgevend. Dat ging niet zonder slag of stoot: de man die bekend staat als ‘le Cost Killer’ sloot diverse vestigingen en ontsloeg duizenden mensen. Mitsubishi verwacht dit jaar in eigen land 37 procent minder auto’s te verkopen dan in 2015. De deal met Nissan moet vóór het eind van dit jaar afgerond zijn.