De aandeelhouders van zowel Fiat Chrysler Automobiles als PSA Group hebben ingestemd met de voorgenomen fusie tot het veertien merken omvattende Stellantis. Een last minute oproep van Chrysler-nazaat Frank B. Rhodes Jr om tegen te stemmen vond daarmee niet genoeg gehoor.
Volgens John Elkann, FCA-topman en Agnelli-erfgenaam, stemde 99,15 procent van de FCA-aandeelhouders voor de fusieplannen. De Agnelli’s hebben met hun holding EXOR alleen al 44,4 procent van het aandelenstemrecht in handen.
Alles op groen
Ook bij PSA gingen de aandeelhouders akkoord en met een vergelijkbaar percentage. Hier zijn de belangrijke krachten te vinden bij allereerst de Peugeot-famile en bij het Chinese Dongfeng. Met deze stemronden en de eerder verkregen goedkeuringen van de betreffende autoriteiten staat de fusie nu niets meer in de weg. Het verdere tijdspad wordt binnenkort bekend gemaakt, aldus PSA CEO Carlos Tavares.
En dan?
Met het vormen van Stellantis begint het echte karwei pas. Carlos Tavares, die CEO wordt van de nieuwe combinatie, moet de beoogde synergievoordelen vinden en waarmaken. Dat daar een serie pijnlijke maatregelen bij hoort, lijkt voor de hand te liggen. Denk alleen al aan de overcapaciteit. Een rationaliseringsslag kan her en der ontslagen en/of sluiting van locaties inhouden.