Duitslands grootste autoverzekeraar, HUK-Coburg, opent binnenkort op proef een eigen occasioncenter, genaamd HUK Autowelt. Getest wordt of de verzekeraar de juiste formule kan vinden om jonge occasions aan de man te brengen.
Het gaat om ongeveer honderd personenwagens van hoofdzakelijke de volumemerken Volkswagen, Ford en Opel. De verkoop verloopt bij voorkeur in combinatie met een verzekering (en/of financiering) van HUK-Coburg. Mocht de proef slagen, dan wil de verzekeraar in iedere grote stad een eigen occasioncenter openen. De eerste HUK Autowelt opent de deuren eind september in Düsseldorf.
De onderneming is met 10,7 miljoen polissen de grootste autoverzekeraar bij onze oosterburen.
Allianz is met 8,3 miljoen verzekerden de nummer twee, maar heeft in tegenstelling tot HUK-Coburg, diverse bindingen met autofabrikanten. Begin dit jaar zette HUK-Coburg een samenwerking op met vierhonderd universele autobedrijven, om klanten scherp geprijsd onderhoud, banden en reparaties aan te bieden. Alles om de berijder loyaal aan de verzekeraar te houden – niet alleen voor autoschadeverzekeringen natuurlijk.
Telematica
Volgens een woordvoerder ziet HUK-Coburg het toekomstige aandeel in de verzekeringsmarkt afnemen. Enerzijds door onder andere de opkomende telematica en anderzijds door het groeiende aandeel van merkgebonden verzekeringen, Door de activiteiten te verbreden (ROB, schadeherstel en nu dus ook occasionverkoop) wil HUK-Coburg zich ontwikkelen tot een completere mobiliteitsaanbieder. Volgens een insider zal de verzekeraar binnenkort ook een dongelconcept introduceren; dit in combinatie met zijn online verzekeringsdivisie HUK24.