De helft van alle automobielbedrijven in Nederland gebruikt sociale media, bij bedrijven die een bedrijfsvoorraad van honderd voertuigen en meer hebben is dit zelfs 70 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Auto Trader onder ruim driehonderd automobielbedrijven en zeshonderd consumenten. Verwacht wordt dat sociale media over vijf jaar de belangrijkste communicatiekanalen vormen voor het autobedrijf.

Ruim 96 procent van de respondenten vanuit het automobielbedrijf is ervan overtuigd dat klanten zich op internet oriënteren bij de aanschaf van een voertuig. Van de consumenten raadpleegt 99 procent internet voor het doen van een aankoop. En driekwart van deze mensen neemt aanbevelingen op het web zeer serieus. Cijfers wijzen uit dat voertuigen met een video 32 procent vaker worden bekeken op de website van Auto Trader. Dit aanbod is nog beperkt.

De autobedrijven die (nog) niet te vinden zijn op sociale netwerken wijten dit aan gebrek aan kennis en ervaring (55 procent), of heeft er op dit moment geen behoefte aan (32 procent). Opvallend is dat ruim 48 procent van deze groep aangeeft in de toekomst social media wel in te willen gaan zetten als communicatie-instrument.

Twitter is met 66 procent het meest populair onder sociale media gebruikers, gevolgd door Linkedin met 49 procent. Facebook is goed voor 47 procent, Youtube 38 procent en Hyves met 37 procent.

Aftersales Magazine is ook actief op diverse sociale media. Bekijk hier de informatiepagina >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 oktober 2025
Claro neemt Carwash Maastricht over
14 oktober 2025
Autoscout24: Occasionprijzen blijven dalen
14 oktober 2025
Sunny Cars: EV wordt nauwelijks verhuurd
14 oktober 2025
Top 10 leasemaatschappijen ongewijzigd
14 oktober 2025
Het nieuwe DNA van de werkplaats bepaalt de toekomst van de aftermarket
13 oktober 2025
RDW vernieuwt erkenningenstelsel
Meest bekeken berichten
Recente reacties