Na een historisch dieptepunt in de auto-industrie door de crisis klimmen leveranciers langzaam uit het dal. Roland Berger verwacht dat het gemiddelde rendement van leveranciers in 2010 zelfs een hoogtepunt bereikt met zes procent. Vooral in Europa en Noord-Amerika is het winstherstel sterk. "Er is weer licht aan het einde van de tunnel," zegt René Seyger, partner bij Roland Berger Nederland. "Maar we zijn er nog niet. Consolidatie blijft cruciaal om de komende jaren te overleven."

De auto-industrie herstelt zich wereldwijd met een enorme snelheid na zware jaren in 2008 en 2009. Zo gaan de inkomsten van leveranciers weer terug dichtbij het niveau van voor de crisis. "Dankzij maatregelen als het terugdringen van investeringen en het optimaliseren van werkkapitaal hebben leveranciers het voor elkaar gekregen een positieve kasstroom te behouden in 2009," aldus Seyger. "Desalniettemin is de markt stevig getroffen. Tijdens de crisis is 200 miljard aan omzet en 75 miljard aan winst verdampt. Daarnaast hebben wereldwijd zo’n 350 leveranciers hun faillissement moeten aanvragen."

Ondanks het snelle herstel en de hoge rendementsverwachting is het vooruitzicht voor leveranciers in de auto-industrie volgens het strategisch adviesbureau minder rooskleurig. Verdere druk van de autofabrikanten op de leveranciers zal leiden tot lagere marges. Door de verandering in regelgeving ontstaat er steeds meer druk om CO2-uitstoot en brandstofverbruik te verminderen. Ook de veiligheidsstandaarden worden steeds strenger, evenals de wensen van de consument. Zij verwachten meer comfort, maar willen tegelijkertijd ook een betaalbare auto. Deze veranderingen zullen ervoor zorgen dat er meer en meer elektronica en alternatieve technologieën moeten worden gezocht. "Juist hier gaat het mis," waarschuwt Seyger. "De druk om de marges te verlagen zorgt ervoor dat leveranciers weinig ruimte hebben voor innovatie en investeringsmogelijkheden."

 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 februari 2025
Nieuwe Sailuns voor winterse omstandigheden
7 februari 2025
LKQ ondersteunt Mobility Transition Pathway
7 februari 2025
8100 bezoekers voor Auto Prof
7 februari 2025
Dennis Kolsté consultant bij AHG
7 februari 2025
Cao-onderhandelingen Tank en Was van start
7 februari 2025
Veel voor weinig
Meest bekeken berichten
Recente reacties