De webshop van Heuver Bandengroothandel kende in heel 2011 een verdubbeling van het aantal online bestellingen ten opzichte van 2010 en zorgde voor twaalf procent van de totale omzet. De introductie van de bonusshop, met een spaarsysteem voor cadeaus, zorgde voor een grotere versnelling van het digitale verkeer dan verwacht.
Bertus Heuver, directeur Heuver Bandengroothandel: “In onze strategie neemt het digitaal zakendoen de laatste jaren een belangrijke plaats in. We lopen hierin bewust voorop omdat we een verschuiving zien plaatsvinden. Inmiddels weten we klanten ook voor deze wijze van bestellen te winnen.”
Heuver verdiept deze insteek steeds verder. “De eerste stap was om aan de webshop een bonusshop met spaarsysteem te koppelen. Daarvan dachten we dat circa tien procent van onze klanten gebruik zou maken. Na vier maanden blijkt echter dat zeker het dubbele aantal (ruim twintig procent) bonuspunten is gaan sparen. We konden dus al veel mooie cadeaus, zoals supermoderne TV’s en camera’s, aan klanten leveren. Die ontwikkeling hadden we niet verwacht, maar geeft duidelijk aan dat ook de klanten in de bandenbranche in snel tempo digitaliseren”, aldus de directeur.
De bandengroothandel verwacht dat de groei van het webshopgebruik verder zal toenemen en heeft mede daarom een mobiele website ontwikkeld. Heuver: “Die is nu een aantal weken in de lucht en langzaamaan zien we het gebruik toenemen. Dankzij deze applicatie kan de vertegenwoordiger overal waar hij is op zijn smartphone onze prijzen vergelijken en de voorraad bekijken. Uiteraard kan hij mobiel ook banden bestellen.”