Hybride auto’s van slechts enkele jaren oud gaan massaal de grens over als ze hun eerste leasetermijn erop hebben zitten. De tweedehands stekkerwagens zijn niet interessant voor de Nederlandse particuliere markt omdat de belastingvoordelen hiervoor niet gelden.
Volgens VWE Trendweb zijn er dit jaar alleen al 3000 hybrides aan het buitenland verkocht. Litouwen en sinds kort Jordanië zijn door extra belastingvoordelen voor particulieren in trek als exportland. De meest hybrides zijn van het merk Toyota Prius.
Onvermogen
De nieuwe exportmarkt voor hybrides brengt ook een binnenlands onvermogen aan het licht. De hybrides, veelal aangeschaft door de zakelijke rijder, blijken amper te zijn gebruikt als elektrische wagen maar gewoon als benzineauto.
Zo is het verbruik van een Toyota Prius Plug-in niet de geclaimde 1 op 47 maar ‘gewoon’ 1 op 21. De CO2-uitstoot is niet 49 gram per kilometer, maar meer dan het dubbele: 110 gram. Vrijwel gelijk als dat van een nieuwe benzineauto. Daarmee kan het stimuleringsbeleid van overheid als mislukt worden beschouwd. Volgend voorjaar moet er een onderzoek komen naar het gebruik van hybride wagens.