Volvo Cars heeft met de Amerikaans-Zweedse tech-onderneming Autoliv een joint-venture opgezet die zich richt op autonoom autorijden. De nieuwe onderneming gaat hiervoor de benodigde software ontwikkelen.
Wereldwijd geniet Autoliv aanzien met zijn brede range veiligheidsproducten, zoals airbags, veiligheidsgordels, infraroodcamera’s en radarsystemen. Het hoofdkwartier van de gezamenlijke onderneming wordt ondergebracht in Gothenburg en start begin 2017. Er komen vooralsnog tweehonderd mensen te werken, gerekruteerd uit beide partijen. Op de middellange termijn moet dat aantal naar verwachting doorgroeien naar zeshonderd. De joint-venture moet overigens nog een naam krijgen.
Het is de eerste keer dat een fabrikant van premium personenauto’s de handen ineenslaat met een tier-one supplier met het oog op nieuwe ADAS-technieken. Overeengekomen is dat de te ontwikkelen systemen toegepast worden in Volvo’s en dat Autoliv ze wereldwijd gaat verkopen aan andere autofabrikanten. De opbrengst wordt gedeeld met Volvo, dat zich ten doel heeft gesteld dat in 2020 geen enkele inzittende van een nieuwe Volvo meer sterft of gewond raakt. Autoliv heeft ruim zestig jaar ervaring met de ontwikkeling en levering van veiligheidssystemen voor personenwagens. De eerste ADAS-producten die bestuurders assisteren komen naar verwachting in 2019 in de verkoop. Twee jaar later moet, volgens de planning, techniek vrijkomen om auto’s voor honderd procent zelfstandig te laten rijden.
Op de foto: Jan Carlson (chairman Autoliv) en Volvo-topman Håkan Samuelsson.