Ligt de toekomst voor het dealerbedrijf in schaalgrootte of juist niet? Tijdens de bijeenkomst van Automotive Insiders ‘Reorganisatie dealernetwerken: waar liggen de kansen?’ werden de diverse kanten tegen elkaar afgezet.
Het pleidooi voor schaalgrootte dat afgelopen jaren zo populair leek, is door ING bij voorbeeld onder de loep genomen. Kleinere partijen, zoals de ‘lokale helden’ met een sterke positie in de regio hebben dankzij een hoge klanttevredenheid en relatief lage huisvestingskosten een relatief gunstig rendement.
Eric Berkhof heeft met zijn dealergroep schaalgrootte juist omarmd. Eerder voegde hij al Opel-dealerschappen toe aan zijn bestaande portefeuille met Volkswagen en Audi maar ook andere merken zijn mogelijk, mits ze de aantallen per vestiging kunnen waarmaken. Het verhaal van Berkhof laat een succesvolle retailer zien, die graag spart met een collega-ondernemer in een andere sector, te weten de keuken- en meubelbranche. “Ik kan leren van de ervaringen bij Mandemakers en andersom.”
Juist het retailen en het franchisemodel stond ook in de sessie van Automotive Insiders op het programma. In een duopresentatie door Arnold Koopmans (hoofd juridische zaken bij Bovag) en Pieter Wiegman (oprichter License en Franchise) komen de verschillen tussen automotive franchises en andere franchisevormen uitgebreid aan bod.
En dat blijkt tegen het zere been van enkele bezoekers. “Mijn bloed kookt echt”, zegt een zichtbaar geraakte Gerard Bolder (directeur Ford Nederland) tijdens de paneldiscussie na de duopresentatie over het onderwerp franchise. “Wie investeert er eigenlijk het zwaarst in de autobranche, de fabrikanten of de dealers? Waarom zou je als consument op zaterdag naar een autobedrijf gaan als de auto’s daar staan opgebaard alsof het een mortuarium is.”