De toch niet nieuwe geruchten dat Apple van plan is om autofabrikant te worden zijn opnieuw opgelaaid. De Google-auto is inmiddels een graag gebruikt voorbeeld van de mobiliteitsfocus die Silicon Valley koestert, maar heeft nog niet de slag naar de markt gemaakt die Tesla wel maakte. En Apple nu?
De geluiden dat Apple een iCar zou lanceren zijn net zo oud als dit decennium inmiddels. Dat het na vijf jaar wederom oplaait heeft te maken met Apple’s personele beleid. Het wordt ervan beticht automobiel bloed weg te kopen met als doel de mobiliteitswereld op te schudden. Of dat zou is, of dat er via deze weg ‘gewoon’ gewerkt wordt aan een optimale integratie van slimme accutechnieken en verregaande connectiviteit zal moeten blijken. Niet alle ontwikkelwerk bereikt immers het verkoopstadium.
Het autoproject zou intern Titan heten en onder leiding staan van Steve Zadesky; niet alleen bekend binnen Apple van de iPod en de iPhone maar daarvoor Ford-werknemer. Tot de weggekochte topmannen behoort onder meer Johann Jungwirth, voormalig topman bij Mercedes-Benz Research & Development. Elon Musk voelt het als de man achter Tesla ook, zo vertelde hij aan persbureau Bloomberg. Zijn personeel wordt weggelokt met een salarisverhoging van zestig procent en een eenmalige bonus van een kwart miljoen dollar.
Een eerste elektrische prototype zou eruit zien als mpv, waarmee het hieronder getoonde en futuristisch ogende iMove-concept van 2010 geen bewaarheid lijkt te worden.