26 procent van de ANWB-leden zit door de huidige benzineprijzen financieel in de knel, blijkt uit nieuw onderzoek onder 1201 ANWB-leden. Er wordt vooral bezuinigd op de dagelijkse boodschappen om toch te kunnen blijven autorijden. De ANWB wil daarom, net als 85% van de ondervraagden, dat de geplande verhoging van 21 cent op accijns en btw op brandstof eind dit jaar niet doorgaat.

In Nederland bestaat de prijs van een liter benzine nu al voor meer dan de helft uit belastingen. Nederland is daarmee koploper in Europa. Vanaf 1 januari 2024 is de verwachting dat het verschil met andere landen nog groter wordt door de geplande stijging met 21 cent op accijns en btw.

Besparen op onderhoud

Ruim 26 procent van de ANWB-leden moet daardoor besparen op maandelijkse uitgaven. Opvallend is dat men er ook voor kiest om te besparen op het onderhoud van de auto (26%). Daardoor neemt de kans op pech en hogere kosten juist toe.

Voor veel Nederlanders is de auto onmisbaar in het dagelijks leven bij het reizen naar werk of het bezoeken van familie. Van alle reiskilometers die we in Nederland maken wordt 70% met de auto afgelegd.

Geen alternatief

Bijna een derde van de werkenden heeft geen alternatief voor de auto om op het werk te komen. ‘Ik werk in de nachtdienst, dus ik heb een auto nodig’, aldus een van de ondervraagde leden. Als er wel een alternatief voorhanden is, zoals het openbaar vervoer of een elektrische fiets (60%), levert dit bij 75 procent een extra reistijd op van een half uur tot meer dan een uur. ‘En het openbaar vervoer is geen betaalbaar alternatief voor de auto’, schrijft een deelnemer aan het onderzoek.

De huidige prijzen aan de pomp zorgen er ook voor dat mensen minder vaak met de auto op pad gaan voor uitjes, familiebezoek of sociale gelegenheden. Maar liefst 48 procent van de ANWB-leden geeft aan te besparen op deze ‘recreatieve’ ritten als de benzineprijs op dit niveau blijft. Dat kan ingrijpende gevolgen hebben, schrijft een respondent: ‘Er worden groepen mensen getroffen die door deze kosten in een isolement gedwongen worden’. ‘Straks is een auto alleen voor de rijken’, zegt een ander.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 september 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50
  • W, (Pim) van der Veer on Bandenvervangingsmarkt blijft afnemen: “Misschien ligt dat aan de lagere snelheden van auto’s, zowel door snelheidsbeperkingen als files. Als genoemd zullen de hogere kosten…aug 14, 17:00