Het nieuwe Audi Vehicle Safety Center op het incampus-terrein in Ingolstadt biedt aanzienlijk verbeterde en ultramoderne faciliteiten voor crashtests. Het beschikt onder andere over een aanloopbaan van 250 meter, een mobiel crashblok van 100 ton en de mogelijkheid om twee voertuigen onder een hoek van 90 graden tegen elkaar te laten botsen.
De faciliteit is Audi’s belangrijkste ontwikkelingsfaciliteit op het gebied van passieve veiligheid: Ongeveer 100 medewerkers zullen hier werken en alle testscenario’s uitvoeren die vandaag de dag bekend en relevant zijn. Tijdens de ontwerpfase werd ervoor gezorgd dat de faciliteit tests zou kunnen uitvoeren die veel verder gaan dan de huidige eisen van Audi’s vele markten. Dit betekent dat de faciliteit flexibel kan worden aangepast aan toekomstige ontwikkelingen.

Audi investeerde in totaal ongeveer 100 miljoen euro in de faciliteit en de bouw duurde drie jaar. Het nieuwe Vehicle Safety Center kan een groter aantal en een grotere verscheidenheid aan botsproeven aan dan de botshal die voorheen werd gebruikt op het fabrieksterrein in Ingolstadt. De faciliteit is ook veel groter, met een kernoppervlak van 130 bij 110 meter en een hoogte van 20 meter. De geïntegreerde botsarena bestaat uit een steunvrij gebied van 50 bij 50 meter, terwijl de tegenoverliggende aanloopbanen een totale lengte hebben van 250 meter, waardoor tests kunnen worden uitgevoerd met snelheden die hoger liggen dan de huidige gebruikelijke vereisten. Een extra rijstrook maakt ook haakse botsingen tussen twee voertuigen mogelijk.


Verschillende crashbanen
Een botsblok van 100 ton is zo geplaatst in de botsarena dat het kan worden verplaatst en gedraaid, waardoor een zeer efficiënt proces mogelijk is voor de vele verschillende soorten botsproeven. Het gebied wordt doorkruist door verschillende crashbanen, waardoor onderzoek naar botsingen tussen twee voertuigen en integrale veiligheid mogelijk wordt. De zogenaamde “vliegende vloer” maakt het ook mogelijk om voertuigen zijdelings tegen obstakels te rijden. Elk voertuig ondergaat een groot aantal testscenario’s voordat het wordt gelanceerd.
Gordelsystemen en airbags worden nog efficiënter ontwikkeld dankzij een nieuwe slipschuif met vertragingseenheid. Geavanceerde hogesnelheidscamera’s en energiezuinige ledverlichtingssystemen vergemakkelijken het werk van het team in het Audi Vehicle Safety Center. Een dummylab, testbanken voor onderdelen, werkplaatsen en kantoren maken het gebouw compleet.