Leaseplan, dat ruim 1,6 miljoen auto’s operationeel heeft in 33 landen, zal de komende jaren zeker tachtig procent van de onderhoudsbehoefte van dat wagenpark bij merkonafhankelijke autobedrijven gaan onder brengen. Nu is dat nog ongeveer vijftig procent.
Deze veelal ketengebonden universele garages leveren in de ogen van Leaseplan kwalitatief goed werk en hanteren bovendien een scherpere prijsstelling. “We geven jaarlijks een kleine 800 miljoen euro aan aftersaleskosten uit. En we willen zuinig met die euro’s om gaan. In 2020 zal die tachtig procent zeker bereikt zijn. In Spanje is dat bijvoorbeeld nu al zeventig procent.”
Deze opmerkelijke uitspraken deed Wolfgang Reinhold, senior vice president car remarketing, operations & procurement op de zevende editie van de Aftermarket Conferentie van Clepa in Brussel. Met deze stellingname draait Leaseplan de dealerwerkplaats grotendeels de rug toe was de reactie van de zaal.
Telematica
Reinhold reageerde ook op de telematicaplannen van de diverse autofabrikanten. “Ik schat dat wij in 2020 een kleine twee miljoen auto’s in portefeuille zullen hebben. Een flink deel daarvan zal dan al over een telematicasysteem beschikken. Wij zullen er echter voor waken dat wij de regie over alle voertuigdata behouden. Wij bepalen welk onderhoud, wanneer wordt gepleegd. Niet het systeem van de fabrikant bepaalt dat, maar wij als Leaseplan.” Hij liet de in de zaal aanwezige fabrikanten Volkswagen en Mercedes-Benz weten dat Leaseplan als eigenaar van de auto – in overleg met fleetowner en berijder – de data zal beheren en niet een autofabrikant. De in de zaal aanwezige managers van onder andere de internationale grossiersgroepen Nexus, ADI, Temot en ATR, maar ook van Figiefa gaven hem een staande ovatie. De aanwezige autofabrikanten hielden de kaken stijf op elkaar.