Na jarenlang het team van Tim en Tom Coronel in de Dakar-rally gesponsord te hebben, pakt LKQ Fource het voor komend jaar wat groter aan. De onderdelenleverancier wordt namelijk de hoofdsponsor van het rallyteam.
“We hebben zoveel merken en concepten die de aandacht verdienen en dat krijgen ze door LKQ Fource nog bekender te maken. De Dakar rally wordt wereldwijd bekeken, dus zeker voor LKQ levert dit voordeel op. In Nederland zijn Tim & Tom Coronel beroemd en berucht, dus dat levert voor ons weer voordeel op. Daarnaast hebben we een hele goede band met deze mannen en zijn we zelf gek van alles wat met auto’s en racen te maken heeft. De keuze om hoofdsponsor te worden is dus een logische stap”, zegt Johan van der Hoeven, commercieel directeur van Fource.
Op de auto voor Dakar 2021 zijn dan ook naast LKQ Fource de merken Toolspecial, Automotive Academy, Heuts.nl, Mijngarage.nl en Autobandenpartner terug te vinden.
Leidingen en reservoirs
“Onze teamleden gaven unaniem aan dat ze in de werkplaats actief wilden blijven, dus we hebben hen de hele lijst met mogelijke veranderingen gegeven, die we op basis van onze ervaringen van vorig jaar hadden opgesteld. Een van de grootste veranderingen is de huishouding met alle leidingen en reservoirs”, vertelt Tim Coronel. “Die reservoirs stonden tot nu toe achter de radiateur, waardoor alle vloeistoffen behoorlijk warm werden. Die hebben we nu ervoor geplaatst, wat meerdere voordelen heeft: niet alleen qua temperatuur, maar ook ten aanzien van het zwaartepunt van de auto. Bovendien zitten ze nu binnen de hoofdkooi, zodat de reservoirs beter beschermd zijn als we, zoals vorig jaar, een keer een koprol maken. Daarnaast zijn alle vloeistofleidingen aangepakt, waarbij we hulp hebben gekregen van een professionele partner. Alleen al daardoor hebben we 18 kilogram gewicht kunnen besparen, en dat is nog zonder de inhoud van de leidingen! We hadden genoeg tijd, dus we hebben echt alles op een keukenweegschaaltje gelegd. Ik denk dat we in totaal tussen de 90 en 120 kilogram gewonnen hebben.”
Aerodynamica
Ook de aerodynamica werd aangepast, met name aan de zijkant. Tim Coronel: “Vorig jaar merkten we tijdens een zandstorm dat de auto behoorlijk zijwindgevoelig was. Daar hebben we wat aan gedaan. Ook het chassis is wat ingekort aan de achterkant. Bovendien is de motor aangepast met het oog op een hogere rechte-lijnsnelheid. Vorig jaar kwamen we niet boven de 165 kilometer per uur uit, nu bereiken we 183. In het interieur hebben we nu alles matzwart gemaakt, om reflecties door de zon te verminderen, want daar hadden we vorig jaar best veel last van.”