55 procent van de toekomstige elektrische rijders in Nederland gaat om als er meer snelladers worden geplaatst, met name langs (internationale) snelwegen, bij openbare parkeergelegenheden en winkelcentra.
Dat is een van de bevindingen van de nieuwste EVBox Mobility Monitor, die deze keer snelladen als onderwerp heeft. EVBox heeft daarvoor in samenwerking met Ipsos een onderzoek gedaan onder 3600 burgers uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. 600 van hen rijden al elektrisch.
Laadstress
De angst de auto niet te kunnen laden is nog altijd het grootste obstakel dat mensen ervan weerhoudt elektrisch te gaan rijden. In Nederland is goede laadinfrastructuur al beschikbaar. Zodoende is dat percentage in Nederland met 29 procent lager dan gemiddeld in Europa, waar dat bijna 50 procent is.
Het plaatsen van meer snelladers zou volgens het onderzoek deze angst bij veel mensen wegnemen. Toekomstige elektrische rijders zijn bovendien bereid om voor snelladen meer te betalen dan voor gewoon laden. Dit geldt voor 45 procent van de Nederlandse toekomstige EV-rijders. Onder bestaande elektrische rijders is dat een procentpunt minder.
Snelladen
Met snelladen is het mogelijk om de elektrische auto binnen een half uur op te laden tot 250 kilometer, of zelfs tot 400 kilometer in 15 minuten met ultrasnelladen (tot 350 kW). Thuisladen geeft een auto doorgaans maximaal 60 kilometer actieradius in één uur tijd.
Gevraagd naar waar die snellaadpalen zouden moeten komen te staan zegt 41 procent bij openbare parkeergelegenheden in steden. 35 procent wil ze bij supermarkten, 35 procent langs snelwegen, 32 procent bij winkelcentra en 32 procent bij kantoren.