Haarlem heeft net als vorig jaar de hoogste dichtheid aan flitspalen en heeft de voorsprong op nummer 2, Nijmegen, zelfs uitgebreid.
Dat blijkt uit een analyse van Goldenstein Legal. Sinds de laatste analyse in oktober 2023 zijn er in Haarlem twee flitspalen bijgeplaatst, waardoor er nu 14 vaste en 2 mobiele flitspalen staan. Gemeten op de bestaande weglengte van 448 kilometer resulteert dit in een flitspaaldichtheid van 35,71 flitspalen per 1000 kilometer weg.
Nijmegen, de nummer 2 als het gaat om het aantal flitspalen per kilometer weg, heeft net als vorig jaar een flitspaaldichtheid van 30,12 per 1000 kilometer weg. Amersfoort (29,41), Eindhoven (21,59) en Den Haag (20,92) zijn de respectievelijke nummers 3, 4 en 5. Zoetermeer (2,46) heeft de laagste flitspaaldichtheid van het land.
Stijging
Gemiddeld staan er nu 15,78 flitspalen per 1000 kilometer weg in de geanalyseerde steden en gemeenten. Vergeleken met het cijfer van 12,39 vorig jaar is dit een stijging van bijna 30 procent. Dit komt doordat vijftien van de twintig steden en gemeenten nu meer flitspalen hebben dan een jaar geleden. Op de andere locaties was er echter geen verandering.
Amsterdam registreerde de grootste groei in flitspaaldichtheid. Sinds de laatste analyse door Goldenstein Legal in oktober 2023 heeft de stad twaalf nieuwe vaste en negen nieuwe mobiele flitsers. Als gevolg hiervan steeg de lokale flitspaaldichtheid van 6,8 naar 17,8, wat het de hoogste stijging maakt van alle geanalyseerde steden en gemeenten. De toename van het aantal flitspalen is ook hoog in Zaanstad en Utrecht, waar er nu respectievelijk 18,21 in plaats van 9,93 en 17,63 in plaats van 10,92 flitspalen per 1000 kilometer weg staan.