Milieu-organisatie Transport & Environment verwacht dat autofabrikanten de Europese normen voor zuinige auto’s in 2015 ruimschoots halen. De uitstoot van nieuwe auto’s die vorig jaar verkocht daalde met ruim vijf procent per kilometer. Alle autofabrikanten drongen de gemiddelde CO2 uitstoot terug van twee tot tien procent. De grootste verbetering hierin staat op naam van Toyota.
Meer dan de helft van de verbetering is toe te schrijven aan betere techniek, aldus het rapport. In 2015 mag de CO2-uitstoot maximaal uitkomen op gemiddeld 130 gram per kilometer. Dit is een afspraak tussen de Europese Unie en de auto-industrie.
Autofabrikant Fiat haalde vorig jaar de norm al bijna met een gemiddelde van 131 gram, gevolgd door Toyota met 132 gram. Daimler heeft een gemiddelde uitstoot van 167 gram en staat daardoor op de laatste plek van de ranglijst.
Nederland staat tiende als het gaat om de vooruitgang per land. In het afgelopen jaar is de uitstoot hier naar gemiddeld 147 gram gegaan. In 2008 was dit nog 158 gram. Door de forse afname is ons land gestegen van de vijftiende naar de tiende plaats. Volgens Natuur en Milieu blijkt daaruit dat het belastingvoordeel in ons land voor zuinige auto’s werkt.