De divisie autoassemblage van VDL Groep heeft in 2021 16 procent minder auto’s geproduceerd dan in 2020. De omzet van de divisie daalde met 12 procent tot bijna 2,1 miljard euro. De VDL Groep als geheel boekte een omzetstijging van 6 procent tot een totaal van bijna 5 miljard euro. De operationele winst steeg van 97 miljoen euro in 2020 naar 145 miljoen euro in 2021 (+49 procent), wat in de buurt komt van de 156 miljoen euro in 2019.
“Mede op basis van onze zeer goed gevulde orderportefeuille hadden we vanaf het begin van 2021 veel vertrouwen dat we ons zouden herstellen van de coronadip in 2020”, stelt president-directeur Willem van der Leegte. “Tegelijkertijd waren er als gevolg van mondiale handelsconflicten en de coronacrisis ook uitdagingen en onzekerheden. We hebben met name door beperkte verkrijgbaarheid van materialen en prijsschommelingen te maken gehad met onevenwichtige toeleveringsketens. Tot en met het derde kwartaal van 2021 hebben wij NOW aangevraagd, ter waarde van 70 miljoen euro, waarmee salarissen van medewerkers zijn doorbetaald en mede daardoor zijn alle banen behouden. Door onze strategie van spreiding van risico’s door diversificatie van activiteiten is het eerste halfjaar van 2021 (gecombineerde omzet van 2,5 miljard euro, nettoresultaat van 69 miljoen euro) redelijk goed geweest. In het derde kwartaal zijn de leveringen wat vertraagd en in het vierde kwartaal is de omzet opnieuw redelijk geweest. Onderaan de streep zijn we zeker niet ontevreden en zien we operationeel een sterk herstel van de resultaten, ondanks dat we nog niet op het niveau zijn van voor de coronacrisis. In het najaar hebben we ook nog een cyberaanval voor de kiezen gekregen waardoor we bijna een maand offline hebben moeten werken. Voor het einde van 2021 waren we echter bij met zeker 95 procent van de leveringen.”
Assemblage
De gedaalde omzet van de divisie autoassemblage wordt veroorzaakt door het nog altijd voortdurende tekort aan elektronische componenten. Hierdoor heeft VDL Nedcar in 2021 maar liefst 48 dagen niet kunnen produceren. In de eerste twee maanden van 2022 zijn al 18 productiedagen verloren gegaan.
Bij VDL Nedcar zijn het afgelopen jaar 105.214 Mini’s en BMW’s gebouwd (125.666 in 2020). Door verstoringen in de toeleveringsketen, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, ligt de productie bij de autofabriek in Born sinds week 10 van 2022 stil. Voorbereidingen zijn getroffen om de productie op maandag 28 maart te hervatten.
Vanaf 2023 stopt BMW de productie bij VDL Nedcar, reden waarom VDL zoekt naar nieuwe opdrachtgevers. Het contact met de Amerikaanse start-up Canoo heeft nog niet tot concrete afspraken geleid. Gesprekken met het eveneens Amerikaanse Rivian lopen nog.
Overige divisies
De stijging in de omzet komt daarmee op het conto van de divisies toeleveringen (omzet in 2021 van 1,851 miljard euro, een plus van 23 procent), bussen (omzet in 2021 van 384 miljoen euro, een plus van 13 procent) en de eindproducten (omzet in 2021 van 669 miljoen euro, een plus van 28 procent).
Met een toename van de orderportefeuille van 30 procent (exclusief autoassemblage) ziet de toekomst voor VDL als groep er goed uit, al blijven er onzekerheden als gevolg van de verstorende factoren op het wereldtoneel.