De Arbeidsinspectie heeft in haar in 2010 gepubliceerde garageonderzoek onder andere geconcludeerd dat niet alle hefbruggen in de branche jaarlijks gekeurd worden. Eén van de oorzaken daarvan is de verwarring rond de keuring van APK- en niet-APK-hefbruggen. Bovag heeft daarom in samenwerking met Focwa en Vaco een nieuwe norm opgesteld, die door de Arbeidsinspectie is goedgekeurd en nu is opgenomen in de Arbocatalogus.
De wettelijk verplichte jaarlijkse keuring geldt niet alleen voor APK-hefbruggen, maar voor alle hefbruggen in de werkplaats. Iedere hefbrug die boven de vijftig centimeter kan heffen dient jaarlijks te worden gekeurd door een onafhankelijk deskundige. De RDW stelt aan APK-hefbruggen bovendien aanvullende eisen, bijvoorbeeld ten aanzien van verlichting, terwijl deze eisen niet gelden voor andere hefbruggen.
Daarnaast signaleren Bovag, Focwa en Vaco een duidelijk verschil in de wijze van keuren en tevens een behoorlijke variatie in de gehanteerde keuringsprijzen, inclusief wat er voor een keuringssticker betaald dient te worden. Het komt voor dat een hefbrug door de ene leverancier wordt afgekeurd, terwijl deze door een ander wordt goedgekeurd.
Hefbruggen dienen in de kern te worden gekeurd volgens de eisen die op het moment van de levering van de hefbrug relevant waren. Bovag, Focwa en Vaco zijn van mening dat een hefbrugleverancier uitsluitend hefbruggen op de markt mag brengen, die bij de levering en qua bouwjaar voldoen aan de op dat moment geldende normen. Bovag is juli 2011 ook gestart met het aanbieden van hefbruggenkeuringen aan Bovag-leden.
Martijn van Eikenhorst, adjunct-secretaris RAI Vereniging Autovak, heeft onlangs over dit onderwerp een pakkende column geschreven. Lees het hier >>
Bekijk hier de lijst met keuringsinstanties die door de RDW zijn erkend >>
Download hier de integrale tekst van de Branchenorm Hefbruggen >>