Honeywell laat via een persverklaring weten dat het SAE International Cooperative Research Project (CRP) na nieuwe tests nog steeds van mening is dat het koelmiddel HFO-1234yf (R1234yf) veilig is voor gebruik in auto’s. Autofabrikant Daimler toonde vorig jaar met eigen tests aan dat het koudemiddel wel brandgevaarlijk is. Het onderzoeksinstituut vindt deze tests ‘onrealistisch’.
“De tests die eind vorig jaar door Daimler werden uitgevoerd waren onrealistisch en maakten gebruik van extreem geïdealiseerde omstandigheden, terwijl daadwerkelijke botsingscenario’s werden genegeerd”, verklaart het instituut. “Deze omstandigheden omvatten specifieke combinaties van temperatuur, hoeveelheid en distributie van het koelmiddel, samen met snelheid, turbulentie en atomisering, waarvan het uiterst onwaarschijnlijk is dat ze gelijktijdig zullen optreden in botsingen in het werkelijke leven.”
Onder zeldzame omstandigheden vertoont HFO-1234yf een zekere ontvlambaarheid. “Deze is aanzienlijk minder dan de uiterst ontvlambare materialen die al aanwezig zijn onder de motorkap van een auto, waaronder motorolie, transmissievloeistof, antivries, remvloeistof en compressorsmeermiddel – om de brandstof niet te noemen”, aldus CRP.
Verbond
De onlangs gehouden nieuwe tests werden aangevuld met ‘de zorgen van Daimler’. Aan dit project namen in totaal elf autofabrikanten deel, waaronder Chrysler en Fiat, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazda, PSA, Renault en Toyota. Voor het CRP werken wereldwijd 133.000 ingenieurs en technische experts uit de sectoren lucht- en ruimtevaart, motorvoertuigen en bedrijfsauto’s.