Hoewel de omzet van diverse deelbranches in de autohandel zich in het derde kwartaal van 2020 herstelde ten opzichte van het vorige kwartaal, behaalde de totale autobranche in het derde kwartaal van 2020 maar 0,3 procent meer omzet dan in het derde kwartaal van 2019.
Dat het Centraal Bureau voor de Statistiek een omzetstijging van 23 procent meldt voor de totale autobranche in het derde kwartaal ten opzichte van het tweede kwartaal is dan ook maar de helft van het verhaal.
Weliswaar boekten de importeurs van nieuwe personenauto’s met een omzetstijging van 45 procent in het derde kwartaal van 2020 van alle deelbranches de grootste omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal, maar die vergelijking gaat mank, omdat autofabrieken in het tweede kwartaal gedeeltelijk dicht moesten en de vraag naar nieuwe auto’s inzakte. Ook de verkoop van nieuwe, zwaardere bedrijfsauto’s nam in het derde kwartaal flink toe ten opzichte van het tweede kwartaal: ruim 25 procent, waarvoor dezelfde verklaring geldt.
Gering
Daar staat tegenover dat de omzetgroei ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 gering is. De handel en reparatie van motoren en de zwaardere bedrijfsautobranche lieten nog de beste resultaten zien. Zij zetten het derde kwartaal respectievelijk 14 procent en bijna 3 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Een klein plusje was er vervolgens voor de importeurs en de handel en reparatie van personenauto’s met respectievelijk 0,6 procent en 1,9 procent omzetgroei. Andere deelbranches hadden juist minder omzet dan in het derde kwartaal van 2019.