Al bij de derde onderhandelingsronde zijn Bovag en vakbonden erin geslaagd een principeakkoord te bereiken over een nieuwe cao voor de motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven, met een looptijd van 19 maanden, van 1 april 2022 tot en met 31 oktober 2023

Algemeen directeur Peter Niesink van Bovag is blij dat de partijen al zo snel tot een vergelijk zijn gekomen. “Met dank aan de constructieve houding van de vakbonden en een gedeeld gevoel van urgentie hebben wij ruim voor afloop van de huidige cao een akkoord voor een nieuwe cao kunnen sluiten. Daarmee bieden wij zekerheid en rust aan werkgevers en werknemers in de branche in deze onzekere tijden.”

Loon

Alle ruim 81.000 werknemers krijgen 2,3 procent loon erbij vanaf 1 juni 2022. Vanaf 1 januari 2023 ontvangt iedereen 100 euro bruto per maand erbij, gemiddeld is dat zo’n 4 procent per twaalf maanden.

Verder is afgesproken dat werkgevers in overleg met werknemers de dagvensters kunnen aanpassen, zodat zij hun personeel flexibeler kunnen inzetten. Om de krapte op de arbeidsmarkt te pareren, is afgesproken dat ook 55-plussers (beperkt) kunnen worden ingeroosterd voor overwerk. Dit geldt niet voor werknemers die voor 1 januari 2023 al 55 jaar of ouder waren.

Jongeren in de sector krijgen vanaf 1 juni al vanaf hun negentiende jaar, na afronding van het BBL-traject en nadat ze van school zijn, een volwassen loon, in plaats van op hun 21e. Murat Sekercan, bestuurder FNV Metaal: “Dit is een belangrijke eerste stap, hiermee zijn de jeugdlonen zo goed als afgeschaft.”

5 mei

Ook wordt 5 mei een officiële, vrije feestdag. Dat was het voorheen niet. Bovag wijst erop dat de verschrikkelijke gebeurtenissen in Oekraïne dagelijks bewijzen hoe belangrijk het is om vrijheid te koesteren en te vieren. Bovag en vakbonden hebben dat gezamenlijk geconstateerd en de daad bij het woord gevoegd door 5 mei als vrije dag op te nemen in de nieuwe cao.

Peter Niesink, algemeen directeur Bovag: “We zijn van mening dat we een sterke, gebalanceerde cao hebben vormgegeven. Het doel van deze cao is enerzijds om de branche aantrekkelijk te houden voor werknemers, oud en jong. Vandaar de prijscompensatie, vandaar dat we de RVU-regeling doortrekken tot eind 2025, vandaar dat jongeren die vanaf 19 jaar hun BBL-opleiding succesvol hebben afgerond meteen instromen in schaal 21 en vandaar de gezamenlijke investering in EV-opleidingen en certificering daarvan.”

“Aan de andere kant krijgen werkgevers meer mogelijkheden met hun dagvensters, zodat ze flexibeler kunnen opereren. Iets wat de markt al tijden vraagt. Uiteraard gaat zo’n aanpassing in nauw overleg met, en na instemming van de medewerkers.”

Bovag en vakbonden leggen het nu bereikte akkoord voor aan hun leden. Die kunnen tot 31 maart laten weten of ook zij akkoord gaan met het bereikte resultaat.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
4 april 2025
Samenwerking Atlante, Electra, Fastned en IONITY
4 april 2025
Rob Kranenbarg vervangt Ton Hermus bij Omnia CCS
4 april 2025
Autobedrijf zonder fratsen
Meest bekeken berichten
Recente reacties