Ervaring en routine zijn prachtige instrumenten in de gereedschapskist. Het zijn ook gevaarlijke, als ze in de weg staan en afstompen: “Dat weet ik allemaal toch wel.” Geen technicus ontkomt aan een leven lang leren. Voor iets nieuws zoals elektrische mobiliteit, maar ook voor diagnose of airco.
Nu heeft die coronapandemie natuurlijk wel de nodige beperkingen opgeleverd om die trainingsbehoefte in te vullen. Online heeft zeker een vlucht genomen, maar er zijn nu eenmaal zaken die een praktijksetting vragen. Om een spreekwoordelijke vinger aan de pols te krijgen informeerden we bij de marktpartijen naar het sentiment.
“Er waren veel beperkingen om te trainen. En voor klanten om naar onze trainingen te kunnen komen. En zo is de deelname aan trainingen niet per se gerelateerd aan de opleidingsbehoefte. Een voorspelling voor het komende jaar, gebaseerd op afgelopen jaren met veel beperkingen pakt al gauw positief uit”, aldus Innovam-woordvoerder Carmen Zweers-Langerak.
Bij Bosch in Barneveld zagen ze afgelopen jaar al meer trainingen en meer cursisten per training dan het voorliggende jaar. Voor dit jaar verwachten ze daar echter op een niveau uit te komen dat vrijwel gelijk is aan vorig jaar. Ondanks de verwachte versoepelingen. Het merendeel verwacht echter dit jaar beduidend meer trainingen en een betere bezetting per training.
E-learning
De vlucht naar online die snel gemaakt werd toen de pandemie de kop opstak heeft menig training op de kalender kunnen houden. Met de bredere acceptatie van e-learning hebben ook de verschillende onderdelenfabrikanten hun kans schoon gezien om rechtstreeks met de monteur te communiceren, zoals Valeo en Bilstein om er slechts twee uit te pikken.
Vooruitblikkend op komend jaar ziet Zweers-Langerak wel wat onderwerpen erboven uitsteken. “In het algemeen zien we de kennisbehoefte naar ADAS en diagnose bij e-voertuigen toenemen. Voor de schadebranche bieden we ADAS aan voor frontofficemedewerkers en schadetechnici. Batterijmanagement en aandrijving aan e-voertuigen hebben we onlangs toegevoegd aan het open aanbod, en via opleidingsplannen bieden we dit al ongeveer 2 jaar aan.”
E-mobility
“We zien een trend dat er een toenemende belangstelling is naar trainingen voor nieuwe technieken in voertuigen, met name e-mobility in de breedste zin van het woord. Elektrische aandrijving, waaronder ook waterstof, connectivity, ADAS en autonoom rijden, laden van voertuigen, enzovoort.” Vergelijkbare geluiden horen we bij andere aanbieders. De twee grote grossiersgroepen hebben met hun respectievelijke formules Automotive Academy en TECH360 veel aandacht hiervoor.
Voor airco paste Innovam het productaanbod afgelopen maand aan, zegt Zweers-Langerak. “Eerder boden we een basistraining aan die je volgt voordat je f-gassen kunt doen, en daarna een onderhoudstraining, gevolgd door een diagnosetraining. Een groot deel van de inhoud van de onderhoudstraining hebben we overgebracht naar de basistraining zodat die inhoudelijk een stuk interessanter wordt om te volgen, want je gaat op die dag veel meer leren waardoor je de aircoservice in je bedrijf kunt verbeteren.”
Aftersales Magazine nam recent deel aan de training Diagnose aan e-voertuigen en batterijmanagement. Het verslag daarvan verschijnt in het maart-nummer, dat veel aandacht zal schenken aan elektrische voertuigen.
Nieuw: Allparts Academy
Training, coaching en advisering. Die drie kernbegrippen staan centraal binnen de nieuw opgerichte Allparts Academy. Of zoals ze zelf zeggen: voor alle ondersteunende trainingen naast de techniek. De eerste trainingen zullen in maart en april plaatsvinden.
Zoals de naam al aangeeft, betreft het hier een initiatief van de Allparts-grossiers en hun distributeur. Het concept is in nauwe samenwerking met Luuk Wink, de eigenaar en oprichter van Wink Development Group opgetuigd. Op dit moment zijn er twaalf trainingslocaties in het land en daarmee brengt Allparts de trainingen naar de cursisten toe in plaats van andersom. Dit moet de drempel om te trainen verder verlagen.
EV-PRO
AllParts introduceerde juni vorig jaar al, ook in samenwerking met partner GMTO, het gloednieuwe concept ev-pro. Het ev-pro concept is ontstaan uit de groeiende vraag van autobedrijven naar goed opgeleid en gecertificeerd technisch personeel. Samen met GMTO biedt AllParts daarom een compleet pakket aan trainingen en opleidingen volgens NEN 9140 normering. “Met die modules garandeert het ev-pro concept dat monteurs veilig en kundig kunnen werken aan alle ev’s en hybrides”, zegt Freek Blekxtoon, directeur AllParts. “Daarnaast reiken we marketingtools aan om onze ev en hybride specialisatie onder de aandacht van geïnteresseerden te brengen.”
Foto boven: Het concept van de Automotive Academy krijgt een voorbeeldfunctie en wordt geleidelijk aan uitgerold over andere landen waar LKQ actief is, zoals hier op de foto zichtbaar in het Tsjechische Praag.