Na een drietal uiterst matige maanden vertoonde de occasionhandel in augustus plots weer een toename. Deze opleving is marktbreed, zowel autobedrijven als particulieren waren in augustus aanmerkelijk succesvoller in de verkoop van gebruikte auto’s dan in dezelfde periode in 2009. Dit blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door bureau Aumacon.
Augustus is doorgaans geen topmaand voor de occasionhandel; topcijfers zijn veelal weggelegd voor de maanden maart en april. Dat neemt niet weg deze opleving hoopgevend te noemen is, het B2C-segment (verkoop door de gezamenlijk autobedrijven) klom in augustus met vier procent, het C2C-segment (verkoop tussen particulieren onderling) met 6,6 procent. Daarnaast was ook de professionele handel (B2B-segment) in een betere stemming (2,7%).
Over het gehele jaar gemeten (januari tot en met augustus) lopen de autobedrijven nog wel 3,1 procent achter op 2009; een minderverkoop van 22.000 stuks, 685.000 in de eerste acht maanden van 2010 versus 707.000 in dezelfde periode van vorig jaar. Particulieren verhandelden 1,2 procent minder (zeven duizend stuks) minder: 511.000 stuks dit jaar versus 518.000 stuks in de eerste acht maanden 2009. Het handelsegment (B2B) boekt mede door het gunstige augustuscijfer geen verlies ten opzichte van verleden jaar en blijft tot en met augustus stabiel op een volume van 542.000 verhandelde occasions.