De volledige afschaffing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers, zoals het regeerakkoord van VVD en PvdA wil, is voor Bovag een brug te ver. Het plan treft liefhebbers onnodig en het brengt het mobiele culturele erfgoed in gevaar. De branchevereniging ziet liever een systeem ingevoerd waarbij naar het aantal gebruikersdagen wordt gekeken.

“Het is vanuit milieuoogpunt begrijpelijk dat de overheid kritisch kijkt naar de manier waarop de MRB-vrijstelling voor oldtimers nu wordt gebruikt. De regeling is ooit in het leven geroepen om het mobiele erfgoed te beschermen, maar in de praktijk kopen veel automobilisten een (relatief jonge) oldtimer voor het dagelijks gebruik. De plannen van het kabinet om aan dit oneigenlijke gebruik van de vrijstelling een eind te maken slaan echter door. Ze leiden ertoe dat straks ook de liefhebber het volledige MRB-bedrag moet betalen, terwijl hij slechts af en toe een plezierritje maakt”, aldus Bovag.

Binnen het systeem van gebruikersdagen mag de liefhebber maar een maximaal aantal dagen per jaar de weg op met de oldtimer om in aanmerking te komen voor de vrijstelling. Wie meer rijdt dan dat beperkte aantal dagen, is MRB verschuldigd. “Hiermee ontmoedig je de import en het dagelijks gebruiken van deze relatief vervuilende auto’s. En je beschermt het mobiel erfgoed.”

Belangenbehartigers

Ook de Koninklijke Nederlandsche Automobiel club (KNAC) en de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs, (FEHAC) zijn bezorgd en verontwaardigd over het in het regeerakkoord uitgesproken voornemen om de MRB-vrijstelling voor oldtimers in 2014 op te heffen.

Lees hier in het dossier ‘Oldtimer’ meer klassiekernieuws >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 december 2024
Studie ziet groeimarkt in batterijreparatie
11 december 2024
Samenwerking Michelin en Brembo
11 december 2024
Groeiambities met behoud van familiewaarden
10 december 2024
Vingerhoets sluit zich aan bij Profile
10 december 2024
Nederlander stelt werkgever verantwoordelijk voor duurzamere mobiliteit
10 december 2024
Stellantis en CATL investeren in batterijfabriek
Meest bekeken berichten
Recente reacties