De volledige afschaffing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers, zoals het regeerakkoord van VVD en PvdA wil, is voor Bovag een brug te ver. Het plan treft liefhebbers onnodig en het brengt het mobiele culturele erfgoed in gevaar. De branchevereniging ziet liever een systeem ingevoerd waarbij naar het aantal gebruikersdagen wordt gekeken.
“Het is vanuit milieuoogpunt begrijpelijk dat de overheid kritisch kijkt naar de manier waarop de MRB-vrijstelling voor oldtimers nu wordt gebruikt. De regeling is ooit in het leven geroepen om het mobiele erfgoed te beschermen, maar in de praktijk kopen veel automobilisten een (relatief jonge) oldtimer voor het dagelijks gebruik. De plannen van het kabinet om aan dit oneigenlijke gebruik van de vrijstelling een eind te maken slaan echter door. Ze leiden ertoe dat straks ook de liefhebber het volledige MRB-bedrag moet betalen, terwijl hij slechts af en toe een plezierritje maakt”, aldus Bovag.
Binnen het systeem van gebruikersdagen mag de liefhebber maar een maximaal aantal dagen per jaar de weg op met de oldtimer om in aanmerking te komen voor de vrijstelling. Wie meer rijdt dan dat beperkte aantal dagen, is MRB verschuldigd. “Hiermee ontmoedig je de import en het dagelijks gebruiken van deze relatief vervuilende auto’s. En je beschermt het mobiel erfgoed.”
Belangenbehartigers
Ook de Koninklijke Nederlandsche Automobiel club (KNAC) en de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs, (FEHAC) zijn bezorgd en verontwaardigd over het in het regeerakkoord uitgesproken voornemen om de MRB-vrijstelling voor oldtimers in 2014 op te heffen.
Lees hier in het dossier ‘Oldtimer’ meer klassiekernieuws >>