De omzet van de Duitse online bandenretailer Delticom is in het eerste halfjaar van 2020 met 16,4 procent gedaald. Wel ziet Delticom verbeteringen in de winstgevendheid.
Delticom constateert dat een milde winter heeft geleid tot een lagere vraag naar winterbanden dan vorig jaar. Ook de shutdownmaatregelen om het coronavirus in te dammen hebben de omzet niet bepaald geholpen. Uiteindelijk boekte Delticom in het eerste halfjaar een omzet van 238 miljoen euro, een daling van 16,4 procent ten opzichte van de 285 miljoen euro in dezelfde periode van vorig jaar.
Winstgevendheid
De daling van de omzet komt onder meer doordat het noodlijdende Delticom een aantal onrendabele zusterondernemingen heeft afgestoten. De EBITDA-cijfers laten dan ook zien dat het met de winstgevendheid van Delticom langzaam beter gaat. Was de EBITDA (winst voor belastingen) in het eerste kwartaal van 2020 nog negatief (-5,3 miljoen euro), voor het tweede kwartaal rapporteert Delticom een positief EBITDA van 3,8 miljoen euro. Over het eerste halfjaar verbeterde de EBITDA met in totaal 2,2 miljoen euro ten opzichte van vorig jaar.
Vooruitzichten
Als gevolg van de dalende verkopen in H1 heeft Delticom de verkoopprognose bijgesteld. Voor het hele jaar wordt nu een groepsomzet verwacht tussen 550 en 570 miljoen euro. Eerder werd nog uitgegaan van een omzet van 600 tot 630 miljoen euro.
Door de toenemende winstgevendheid in het tweede kwartaal heeft het management ook de winstverwachting voor het hele jaar verhoogd. Eerder werd nog uitgegaan van een EBITDA tussen 1 en 5 miljoen euro, nu schat Delticom in ergens tussen 5 en 8 miljoen euro uit te komen.