Met een omzetgroei van 8 procent tot 382 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2022 mag Liqui Moly nog niet klagen. Toch had de producent van oliën en additieven zich meer voorgesteld van het eerste halfjaar onder leiding van Günter Hiermaier, sinds februari de enige directeur van Liqui Moly. Ook de winst bleef achter bij de verwachtingen.
“Ik had liever een gemakkelijkere start in mijn nieuwe rol gehad”, geeft Hiermaier toe. “De gevolgen van de pandemie – verstoring van toeleveringsketens, stijgende grondstofprijzen en transportkosten – waren nog niet overwonnen toen de volgende catastrofe in Oekraïne toesloeg. De beslissing om de activiteiten in Rusland stop te zetten heeft ons economisch zwaar getroffen, maar was juist.”
Verliezen
Hiermaier had gerekend op een omzetgroei van 10 procent. Dat die is uitgekomen op 8 procent maakt Hiermaier blij en niet blij tegelijk. “We vechten tegen extreme kosten. De grondstofprijzen stijgen tot ongekende hoogten, wat we helaas moeten doorberekenen aan een aantal van onze klanten.”
Ondanks het feit dat Liqui Moly nooit eerder in de eerste helft van het jaar zoveel additieven heeft geproduceerd, moet het bedrijf vanwege de grondstoffensituatie voor miljoenen euro’s aan orders vasthouden. Bovendien is in de eerste helft van het jaar voor ongeveer 20 miljoen euro aan Russische activiteiten weggevallen.
“Dit verlies opvangen was een geweldige prestatie. Daarnaast waren er miljoenen verliezen van de Chinese business, die bijna tot stilstand kwam door de lange lockdown in China. Omdat we naar 150 landen exporteren, hebben we een grote risicospreiding en konden we onze verkoop in andere landen aanzienlijk verhogen”, aldus de algemeen directeur.
Winst
“Intussen lijdt de winst flink onder de enorme kosten. Het is opmerkelijk dat we onder deze catastrofale omstandigheden een omzetgroei van 8 procent hebben weten te realiseren. Dat hebben we vooral te danken aan onze trouwe klanten, ons verkoopteam en onze collega’s van de productie”, zegt Günter Hiermaier.