Een opmerkelijk bericht in deze ‘anti-dieseltijd’: onderzoek in zes landen, onder regie van de universiteit van Montreal, zou uitwijzen dat moderne diesels over het algemeen veel minder vervuilende uitstoot produceren dan benzineauto’s.

Mede-onderzoeker Patrick Hayes beveelt daarom aan dat milieuwetgevers meer prioriteit geven aan de aanpak van deze voertuigcategorie. “Diesel heeft een slechte reputatie, onder meer omdat je de verontreiniging kunt zien. Maar het is juist de onzichtbare vervuiling, afkomstig van benzineauto’s, die feitelijk erger is.” Bij diesels ligt het probleem bij de oudere modellen, niet bij de moderne versies. Die voldoen aan de nieuwste normen en zijn volgens Hayes “erg schoon”.

Uitlaatpijp

De uitkomsten zijn onlangs gepubliceerd in Scientific Reports. Ze werden al in oktober 2016 aangedragen, maar doorliepen daarna een bijna driekwart jaar durende acceptatieprocedure. De wetenschappelijke studie stond onder supervisie van onderzoekers in Zwitserland en Noorwegen, ondersteund door Hayes en vakgenoten in Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Zij analyseerden de uitstoot van koolstof bevattende deeltjes en stikstofoxiden bij de uitlaatpijp. Dat gebeurde onder meer in het Paul Scherrer Institute nabij Zürich, met medewerking van Zwitserse en Franse overheden. montreal-onderzoek-diesel-benzine De metingen wezen uit dat benzineauto’s bij 22°C gemiddeld tien keer zo veel schadelijke deeltjes produceren dan diesels. Bij -7°C is dat zelfs 62 keer zo veel, wegens de nadelige invloed van de koude start: de katalysator is dan nog niet opgewarmd. “Deze resultaten staan lijnrecht tegenover de heersende opvatting dat diesels meer uitstoten dan andere voertuigen”, concludeert Hayes. “Dankzij onder meer DPF’s zijn moderne diesels stukken schoner dan wat hun imago is.” Oudere modellen zonder dergelijke milieuvoorzieningen echter zijn wél aanmerkelijk vervuilender dan benzinevoertuigen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties