Een opmerkelijk bericht in deze ‘anti-dieseltijd’: onderzoek in zes landen, onder regie van de universiteit van Montreal, zou uitwijzen dat moderne diesels over het algemeen veel minder vervuilende uitstoot produceren dan benzineauto’s.
Mede-onderzoeker Patrick Hayes beveelt daarom aan dat milieuwetgevers meer prioriteit geven aan de aanpak van deze voertuigcategorie. “Diesel heeft een slechte reputatie, onder meer omdat je de verontreiniging kunt zien. Maar het is juist de onzichtbare vervuiling, afkomstig van benzineauto’s, die feitelijk erger is.” Bij diesels ligt het probleem bij de oudere modellen, niet bij de moderne versies. Die voldoen aan de nieuwste normen en zijn volgens Hayes “erg schoon”.Uitlaatpijp
De uitkomsten zijn onlangs gepubliceerd in Scientific Reports. Ze werden al in oktober 2016 aangedragen, maar doorliepen daarna een bijna driekwart jaar durende acceptatieprocedure. De wetenschappelijke studie stond onder supervisie van onderzoekers in Zwitserland en Noorwegen, ondersteund door Hayes en vakgenoten in Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Zij analyseerden de uitstoot van koolstof bevattende deeltjes en stikstofoxiden bij de uitlaatpijp. Dat gebeurde onder meer in het Paul Scherrer Institute nabij Zürich, met medewerking van Zwitserse en Franse overheden.