Veel zzp’ers en particulieren bestellen hun leaseauto via internet, waarbij ze vaak een kleine, zuinige hippe auto kiezen in een opvallende kleur. Dit blijkt uit onderzoek van Toplease.nl, naar aanleiding van haar vijfjarig bestaan.
De online leasemaatschappij, onderdeel van Alphabet, maakte een analyse van haar wagenpark, dat inmiddels meer dan duizend auto’s telt. Bijna alle oranje leaseauto’s die momenteel rondrijden, zijn tijdens het wereldkampioenschap voetbal in 2010 besteld. Onder zzp’ers zijn de kleuren Tech House Grey, Cappuccino Beige en Coconut Champagne populair.
“Als autoleverancier kom je niet meer weg met alleen zwart of rood”, zegt Niels Demesmaeker, manager bij Toplease.nl. “Zzp’ers zoeken manieren om zich te onderscheiden. Een opvallende auto onderstreept hun eigen stijl.
Ondernemers met personeel kiezen vaak op auto’s uit de midden- en executiveklasse. Demesmaeker: “Bij online lease, waar zzp’ers en particulieren relatief veel gebruik van maken, gaan de kleine, zuinige auto’s aan kop. Met cabrio’s leggen online leasers de minste kilometers af. Stationwagens gebruiken ze daarentegen intensief, deze auto’s rijden bijna twee keer zo veel kilometers als de cabrio’s.”
Top 3
De samenwerking tussen Peugeot, Citroën en Toyota levert drie van de meest populaire modellen op; van alle orders bestaat dertien procent uit de 107, C1 of Aygo. De Volkswagen Polo en Seat Ibiza staan op plaats vier en vijf in de top van meest bestelde auto’s. De overeenkomst tussen deze modellen is dat ze een uitvoering hebben met veertien procent bijtelling.
Dat klanten hiervoor kiezen heeft volgens Demesmaeker vooral te maken met financiële overwegingen: “Online leaseklanten willen zo voordelig mogelijk rijden. Daarom oriënteren ze zich via internet.”