51 procent van de Nederlandse automobilisten ziet geen alternatief voor de auto. Van alle reizigers samen, inclusief automobilisten, ligt dit percentage op 42 procent.

Dit blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond (Peil.nl) in opdracht van RAI Vereniging. Voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging stelt dat een volgend kabinet de overstap tussen vervoersmiddelen aantrekkelijker moet maken met investeringen in slimme technologieën, infrastructuur en (fiscale) prikkels. “De reiziger moet centraal staan in ons mobiliteitsbeleid en de mogelijkheid hebben om verschillende vervoersmiddelen zoals een auto, c.q. motor met het ov en de fiets of scooter slim te combineren voor een optimale en comfortabele reis.” Volgens van Eijck heeft de reiziger baat bij investeringen in slimme mobiliteit om de infrastructuur beter te benutten en vervoersmiddelen te combineren. “Zelfrijdende auto’s, voertuigen die met de wegkant en met elkaar communiceren, actuele reisinformatie altijd en overal bij de hand etc. Dat gaat ons mobiliteitssysteem bepalen, waarbij Nederland samen met Nederlandse ondernemers in Europa gidsland kan zijn. Een volgend kabinet moet fabrikanten en toeleveranciers van deze technieken daarom de ruimte bieden om deze innovaties in Nederland te ontwikkelen en verder uit te rollen.”

Anders betalen voor mobiliteit

Volgens RAI Vereniging bieden investeringen in slimme mobiliteit ook kansen voor experimenten met betalen voor gebruik. De keuze voor een vorm van anders betalen wordt immers mede bepaald door de technologische mogelijkheden. Een komend kabinet moet daarom ook beginnen met experimenten, waarin verschillende concepten van anders betalen met elkaar worden vergeleken. “Zo bouw je maatschappelijk en politiek draagvlak”, volgens Van Eijck. Dat is nodig, want uit het onderzoek blijkt dat de reizigers net als de vier coalitieonderhandelaars op dit onderwerp verdeeld zijn: 25 procent van de reizigers is voor een vlakke kilometerheffing, 24 procent geeft de voorkeur aan een heffing naar tijd en plaats. 27 procent weet het niet, of heeft geen voorkeur. Volgens Van Eijck ontkomen we er niet aan om nu de eerste stappen naar anders betalen te zetten. Anders betalen stimuleert de reiziger om op basis van zijn verwachte reiskosten en reistijd een weloverwogen keuze te maken tussen vervoersmodaliteiten die samen de beste combinatie bieden.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
20 mei 2025
Trumps tarieven en de aftermarket
Meest bekeken berichten
Recente reacties