Een multidisciplinair team onderzoekers van de TU Delft, de Mobilisers genoemd, heeft vier scenario’s gepresenteerd voor de toekomst van het Nederlandse mobiliteitssysteem in 2050. De presentatie vond plaats in het kader van de 183e verjaardag van de TU Delft.
Over de moeilijkheid om zoiets als mobiliteit te onderzoeken zegt Deborah Nas, coördinator van het onderzoeksteam en hoogleraar Strategic Design for Technology-Based Innovation: “Een poging om één aspect aan te pakken legt vrijwel altijd nieuwe problemen bloot. Onze strategische toekomstverkenning met de vier scenario’s helpt om beter geïnformeerde beslissingen voor de toekomst te maken.”
Vier scenario’s
De scenario’s gaan uit van twee variabelen: overheidsinterventie en maatschappelijke betrokkenheid. Veel of weinig ingrijpen van de overheid en weinig of grote betrokkenheid van de maatschappij levert een kwadrant op waarbij de volgende vier scenario’s worden geschetst:
1. Innovation Fast Track
In dit door de markt gedreven scenario omarmt de samenleving snelle technologische innovatie, met economische groei en gemak als prioriteit. Het gebrek aan overheidscontrole leidt echter tot toenemende ongelijkheid, inefficiënt gebruik van de publieke ruimte en milieu-uitdagingen.
2. Hyperconnected Systems
Dit scenario richt zich op sterke overheidsinterventie en maatschappelijk enthousiasme voor technologie. Grote publieke investeringen zorgen voor duurzame, geïntegreerde mobiliteitssystemen en leefbare stedelijke ruimtes. Deze aanpak bereikt brede welvaart, maar vraagt om grote publieke investeringen en introduceert nieuwe bureaucratische complexiteit.
3. Sustainable Slowdown
Met nadruk op gemeenschap en duurzaamheid schetst dit scenario een voorzichtige adoptie van bewezen technologieën. Overheidsgeleide initiatieven en gedragsverandering staan centraal, wat zorgt voor gelijkheid en veerkracht, maar dit gaat ten koste van bewegingsvrijheid en economische groei.
4. Mobility Patchwork
In deze gefragmenteerde toekomst is er minimale overheidsinterventie en maatschappelijke scepsis ten opzichte van nieuwe technologieën. Mobiliteitsbedrijven richten zich op bewezen technologieën en focussen op winstgevende routes en marktsegmenten. Het mobiliteitssysteem is gefragmenteerd en het gebrek aan coördinatie resulteert in ongelijkheid, milieuproblemen en inefficiëntie.