De CO2-doelstellingen van de Europese Commissie voor 2025 en de jaren daarna zijn niet realistisch en dienen te worden aangepast.
Dat stelt Ola Källenius, president van de koepelorganisatie van Europese autofabrikanten Acea en ceo van de Mercedes-Benz Group, op een persconferentie in Brussel. Hij wijst daarbij op het belang van de Europese auto-industrie voor de Europese economie en het feit dat boetes contraproductief werken. “Het risico van het betalen van zware boetes voor het niet halen van CO2-doelstellingen houdt de noodzakelijke investeringen weg die nodig zijn in een kritieke fase van transformatie.”
Källenius wijst op de huidige geopolitieke en macro-economische realiteit, waardoor de vooruitzichten waarop Europese politici hun beleid hebben gebaseerd geen werkelijkheid zijn geworden. “Een herziening zou moeten schetsen hoe de noodzakelijke voorwaarden geschapen kunnen worden om de transitie naar zero-emissiemobiliteit mogelijk te maken en tegelijkertijd de concurrentiepositie van onze industrie op de lange termijn te verbeteren.”
Concurrentiepositie
Voorts stelt Källenius dat het voor die concurrentiepositie niet voldoende is om de Green Deal aan te passen. Hij roept de Europese leiders op om werk te maken van één Europese markt, met inbegrip van de kapitaalmarkten. Ook moet regelgeving simpeler en ingedeeld in batches, zodat nieuwe regelgeving alleen van toepassing is op nieuwe typegoedkeuringen en niet op bestaande. En om concurrerend te zijn dienen R&D en innovatie te worden gestimuleerd en arbeidskrachten aangetrokken van over de hele wereld teneinde groei te kunnen realiseren.
Handel
Dan is er nog de zorg over de handelsrelaties tussen de EU, de VS en China, die dreigen te verslechteren. “De EU en onze industrie moeten zich afvragen hoe te laveren tussen samenwerking en concurrentie. Ervaring leert dat handelsoorlogen geen winnaars kennen. Beschermende maatregelen zijn niet noodzakelijkerwijs de beste oplossing.”
In relatie tot China zouden geen drempels opgeworpen moeten worden, maar de Europese interne markt versterkt moeten worden; in relatie tot de VS is er sprake van een sterke wederzijdse afhankelijkheid. Källenius ziet dan ook uit naar een samenwerking die zowel de Amerikaanse industrie alsook de handelsrelaties tussen de VS en de EU versterkt.
Kruispunt
Källenius besloot zijn persverklaring met de hoop uit te spreken dat een goede balans tussen regelgeving en marktgedreven omstandigheden de transformatie naar zero-emissiemobiliteit nieuwe en opwindende mogelijkheden biedt om te groeien en zelfs sterker te worden. “Het is aan ons of we daarin slagen.”