Als zij niet besparen op andere posten komen gezinnen en stellen met een modaal inkomen voor mobiliteit maandelijks tussen de 200 en 900 euro tekort.
Dat meldt de Mobiliteitsalliantie op basis van onderzoek van het Nibud in opdracht van de Mobiliteitsalliantie. De alliantie wijst erop dat dit niet alleen nadelige gevolgen heeft voor de bestaanszekerheid, gezondheid en vrijheid om te reizen van de betrokkenen, maar dat het ook het sociaal weefsel van onze samenleving aantast.
Prijsstijging
De prijs van vervoer is in de periode 2015-2023 met bijna 30 procent gestegen. Die stijging is iets hoger dan de inflatie van 26 procent. Uit het onderzoek ‘Betaalbare mobiliteit’ van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid eerder dit jaar was al bekend geworden dat 10 procent van de Nederlandse bevolking – vaak huishoudens met lagere inkomens – grote problemen ervaart met van A naar B komen. Uit dit onderzoek blijkt nu dat die groep veel groter is.
Marga de Jager, voorzitter van de Mobiliteitsalliantie: “Toegang tot betaalbare mobiliteit is een randvoorwaarde om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Of dat nu is om naar werk of een sollicitatie te gaan, een ouder te bezoeken om mantelzorg te verlenen of om kinderen naar de sportclub te brengen. Dit onderzoek toont aan dat grote groepen Nederlanders zich dit niet meer kunnen veroorloven en hier steeds vaker moeilijke afwegingen in moeten maken. Onze samenleving is hiervan de verliezer.”
Aanpak
De Mobiliteitsalliantie ziet drie richtingen voor de aanpak van dit probleem: maak beter gebruik van de mogelijkheden voor reiskostenvergoeding; breng wonen, werken en voorzieningen dichter bij elkaar, en zorg voor beter inzicht in de kosten van mobiliteit.