Veel mensen kunnen in hun woonplaats geen parkeervergunning meer krijgen. Bewoners worden gedwongen een parkeerplaats op eigen terrein te ontwikkelen, of hun auto weg te doen.

Dat meldt BNR. Uit een analyse van informatie van Neprom, drie projectontwikkelaars en de parkeernota’s van diverse grote steden blijkt dat gemeenten bewoners steeds meer verantwoordelijk houden voor een eigen parkeerplek. Gemeenten willen hun stad bereikbaar en leefbaar houden.

Nieuwe parkeernorm

In Amsterdam werd twee maanden geleden een nieuwe parkeernorm ingesteld. Bewoners van nieuwbouw krijgen in de hoofdstad geen parkeervergunning meer voor parkeren op straat. Dat geldt ook voor nieuwbouw waar geen eigen parkeerplek bijzit.

Fors betalen

Ook Rotterdam, Den Haag, Eindhoven, Delft en Utrecht hanteren een inperkend parkeerbeleid. Zo worden in de nieuwe woonwijk Cartesius Driehoek veel minder parkeerplaatsen gerealiseerd dan gebruikelijk. De gemeente zegt in deze wijk in te zetten op het  gebruik van het openbaar vervoer. En als er al parkeervergunningen worden afgegeven, worden ze bijna overal steeds duurder. Een eigen parkeerplaats bij een nieuwbouwhuis kost al snel tienduizenden euro’s.

Gehecht aan de auto

Directeur Wienke Bodewes van projectontwikkelaar Amvest herkent de trend. Toch zullen er voorlopig nog veel woningen met parkeerplekken zijn, denkt Bodewes. “Men is te veel gehecht aan de auto, vooral gezinnen met kinderen in plekken buiten binnensteden. Je moet ook opletten voor wie je zulke projecten bouwt. Het gaat om de doelgroep. We zien dat het daar nog weleens misgaat: dat het nieuwbouwproject niet aansluit bij de doelgroep.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 juli 2025
Eerste e-step met kenteken
1 juli 2025
5,5 procent minder nieuwe auto’s in eerste halfjaar
1 juli 2025
Techniek Nederland introduceert Docking Van
1 juli 2025
Automotive Academy wordt LKQ Academy
1 juli 2025
Pilot met virtuele rijlessen
1 juli 2025
Horsmans servicedealer Subaru in Limburg
Meest bekeken berichten
Recente reacties