Het tekort aan personeel beheerst al jaren de media. Of het nu gaat om algemene media of branche-specifieke vakbladen, de boodschap is dat bedrijven zitten te springen om mensen om al het werk gedaan te kunnen krijgen. Bij AllParts geloven ze in de kracht van samenwerking om dit aan te pakken.

Een ‘club gelijkgestemden’, zo omschrijft Martin Kaspers (ceo Nexus Automotive Nederland) de coöperatieve vereniging AllParts die hij sinds eind vorig jaar aanvoert. “Enerzijds is het een sympathieke rol met veel waardering vanuit onze leden. Stuk voor stuk zijn ze op zoek naar aansluiting bij een club gelijkgestemden en vertrouwen ze erop dat wij ze meenemen in een duurzaam bestaan de toekomst in. Anderzijds ligt hier ook een uitdaging waar ik me lekker in kan vastbijten. Om relevant te blijven moeten we in beweging komen.”

Voordat we de focus naar de nabije toekomst verschuiven, geeft Kaspers eerst een korte blik op de afgelopen periode. “In 2022 groeide de sell-out van onze grossiersleden met gemiddeld 13% en een bandbreedte van tussen de 2 procent en 31 procent op individueel niveau. In 2023 steeg dat naar maar liefst 23 procent gemiddeld en op individueel niveau tussen de 7 procent en 40 procent. En dat zijn toch dubbele cijfers ten opzichte van de markt, die door prijsinflatie in 2022 ergens rond de 12 procent tot 14 procent zal zijn uitgekomen”, rekent Kaspers voor. “Ook dit jaar liggen we weer op koers om ruim boven de markt te scoren.”

Lokale aanwezigheid

Kaspers schrijft deze resultaten toe aan lokale betrokkenheid en ondernemerschap. “Daar waar de grote twee (LKQ en AAG, BL) inzetten op efficiency en professionaliteit, netwerkreductie en XXL-stores, richten onze leden zich volledig op hun aanwezigheid in de lokale markt, met net iets meer oog voor de garagist die meer keuzevrijheid wil, wat meer hecht aan persoonlijk contact en het prettig vindt als hij of zij nog bezocht en aangesproken wordt. Dat is hard werken en zeker lang niet altijd efficiënt, maar wel het DNA van een lokale ambachtelijke ondernemer.”


‘Heel plat gezegd: als we niets doen, verdampt onze club in de komende jaren.’



De blik naar de toekomst verleggend ziet Kaspers de komende tien jaar daarom heel positief in. Er zijn echter ook uitdagingen. “Heel plat gezegd: als we niets doen, verdampt onze club in de komende jaren, hoofdzakelijk door bedrijfsopvolgingsperikelen. In onze strategische visie voor de langere termijn gaan we ook hier zeker op inzetten, maar daar kan en wil ik nu nog niet zoveel over kwijt. Voor nu ligt de prioriteit op vandaag en morgen. Wij sluiten natuurlijk niet onze ogen voor de ontwikkelingen in het gestuurd werk vanuit de private lease en fleetowners, of technologische ontwikkelingen, zoals elektrificatie. We richten ons ook heel nadrukkelijk op die instrumenten waar we vandaag en morgen direct invulling aan kunnen geven.”

Een concreet voorbeeld daarvan is de samenwerking met financier DFM, dochteronderneming van Volkswagen Bank GmbH en Pon Holdings, die het voor universele garagebedrijven makkelijker moet maken om aan financiering te komen, iets waar traditionele banken juist de deuren voor sluiten. “Of het nu gaat om het financieren van de voorraad, van een groeiplan of van een opvolgingstraject, banken geven doorgaans niet thuis, dus willen we een alternatief kunnen bieden”, zegt Kaspers. “Het is een kleine moeite en concreet hebben we zo al een aantal ondernemers kunnen helpen.”

Werving 2.0

Een ander punt waar AllParts zijn leden bij wil ondersteunen is het tekort aan personeel. Nu zijn werving en selectie Kaspers niet vreemd. In het verleden richtte ik mij, samen met mijn vrouw, met name op monteurs in de automotive, maar dat was nog in het Monsterboard-tijdperk. Het was toen al een lastige doelgroep en vandaag de dag vind je ze al helemaal niet meer via een standaardplaatsing in de krant, of een landelijke vacaturebank. Het moet dus anders.” Het resultaat is de website Banenindeautomotive.nl: een banenplatform van en voor AllParts-grossiers en hun klanten. “Als je een snelle rekensom maakt, dan zullen er binnenkort maar zo 60 vacatures op staan”, klinkt het vol vertrouwen.

Tegelijkertijd is Kaspers realistisch. “Prima, maar in feite brengt dat nog niets, want wie vindt nou zo’n pagina. Gaat de monteur überhaupt actief op zoek naar zo’n vacaturesite? Nee, daarvoor moet je echt wel in actie komen.”

Het banenplatform is de zichtbare kant van een nieuwe samenwerking, met Flexworkz. “Opgericht door de jonge ondernemers Celesta Salari en Thijs Bruinink worden zij begeleid door een oude bekende van mij, Frank Hut. Het helpt natuurlijk dat wij elkaar kennen, maar de echte redenen zijn de ondernemers zelf. Met hun frisse aanpak, actieve en creatieve benadering en de juiste inzet van sociale media zijn ze een ideale partner voor ons.”

Op maat

Die website is slechts een onderdeel van het proces, benadrukken Celesta Salari en Thijs Bruinink. Door op maat gemaakte wervingscampagnes, vooral via sociale media wil Flexworkz de juiste kandidaten trekken. “Afhankelijk van het gezochte profiel betekent dat de keuze voor bijvoorbeeld Facebook (in geval van monteurs), maar ook Snapchat en TikTok. Jongeren gebruiken liever Snapchat dan e-mail”, zegt Salari.
LinkedIn zetten ze verrassend genoeg juist minder in. Bruinink: “Dat is toch vooral een zakelijk gebruikt platform en mensen staan meer open voor nieuwe vacatures als ze in privétijd worden benaderd.”

Met name de groep ‘latent op zoek’ bereik je juist door ze gericht te benaderen. Salari: “Dit zijn mensen die onbewust open staan voor een andere werkomgeving, maar niet zelf actief op zoek gaan. Voor werkgevers is dat een belangrijk segment. Wil je hier opvallen, dan zul je je als aantrekkelijke werkgever moeten promoten: employer branding dus en daar zijn we goed in.”

Flexworkz begeleidt het gehele aannameproces. “En met bewezen succes in de automotive, dus we hebben er alle vertrouwen in dat we samen het AllParts-netwerk van de nodige extra handen kunnen voorzien.”

Bij Nexus zelf hebben ze via Flexworkz ook al een nieuwe collega gevonden. “Voor onze afdeling IT en productmanagement hebben we iemand van buiten onze branche aangenomen, een perfecte match die we zonder actieve campagne en Flexworkz nooit hadden gevonden”, vult Kaspers aan.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35