E-mail heeft een belangrijke plek verworven in de communicatie van vrijwel elke organisatie. Maar wat zijn nu precies de voordelen van e-mailmarketing? En hoe kun je dit effectief inzetten?

Partnercontent

E-mail speelt nog steeds een belangrijke rol in het dagelijks leven van de Nederlanders, blijkt uit de resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek 2019. Zo heeft 88% van de Nederlanders zich het afgelopen jaar op minimaal één e-mailnieuwsbrief ingeschreven. In 2018 was dat nog 82%. Liefst 73% van de Nederlanders deed het afgelopen jaar minimaal één keer een online aankoop naar aanleiding van een e-mail. Men is dus nog lang niet klaar met e-mail! Voor het autobedrijf zijn er verscheidene voordelen: relatief goedkoop, heel gericht en snel meetbaar resultaat. Bovendien is het een persoonlijk kanaal.

Liefst 73% van de Nederlanders deed het afgelopen jaar minimaal één keer een online aankoop naar aanleiding van een e-mail

Persoonlijk

De respons neemt met wel 50% toe wanneer deze gepersonaliseerd is. Gebruik daarom altijd de naam van de klant in de aanhef en zorg voor een persoonlijke onderwerpregel. Op deze manier worden je e-mails vaker geopend. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders hun e-mail op hun mobiel leest. Is je e-mail niet mobielvriendelijk of niet genoeg? Dan loop je het risico klanten mis te lopen!

Tegenwoordig tel je enkel mee als je superrelevant bent. Een boodschap in je mail moet dus volledig aansluiten op de behoefte. Lukt dit niet dan zal de ontvanger niet overgaan tot actie, zoals het inplannen van een afspraak. Of wil misschien zelfs de mails niet langer ontvangen.

Gebruik data

Je boodschap naadloos afstemmen op het profiel van de klant is dus belangrijker dan ooit. Hiervoor heb je data nodig. Klanten leveren een berg aan informatie op en het is een gemiste kans als je deze data niet gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan onderhoudsgeschiedenis, de keuringsdatum van een auto of de geboortedatum van de klant.

Door het verzamelen, opnemen en analyseren van klantdata kun je hier op inspelen. Beschikt een klant over winterbanden en komt de temperatuur onder de 7 graden? Mail hem dan een herinnering voor de bandenwissel en stuur aan op een afspraak. Pas als je hierin slaagt, verstuur je e-mails die er toe doen. Dat hoeft geen handwerk te zijn, je kunt de e-mails gepersonaliseerd inplannen. Zo kun je een e-mail versturen als de auto van de klant gekeurd moet worden of wanneer het tijd is voor de winterbandenwissel. Dit zijn event-driven e-mails. Geautomatiseerde e-mails nemen op de lange termijn veel werk uit handen.

Meer dan 50% van de Nederlanders leest hun e-mail mobiel

Juiste boodschap, juiste moment

Het vertalen van data naar de juiste acties op het juiste moment, dat is waar e-mailmarketing om draait. Door content te versturen die relevant is en aanspreekt bouw je een loyale klantrelatie op. Met behulp van marketingsoftware is dit ook nog eens te automatiseren.

Geen idee hoe? Profiteer dan van de kennis van Autosociaal. Zij vertellen je precies waar jouw (potentiële) klant behoefte aan heeft, gebaseerd op data. Je kunt namelijk alleen de juiste actie ondernemen als je weet waar de klant behoefte aan heeft.

Accountmanager Bjorn Hoogendijk: “Onze online oplossingen bouwen een 360 graden klantprofiel op. Hierdoor leren wij steeds meer over de klantbehoefte. Autosociaal combineert al deze inzichten in één duidelijk overzicht en stuurt het autobedrijf actiegericht aan. Zo weten we precies wanneer iemand een herinneringsmail voor zijn of haar apk wil ontvangen. Vervolgens koppelen we deze actie aan lokale herkenbaarheid. Zo wordt de klantervaring hyperrelevant!”

Meer relevante artikelen informatie via: https://www.autosociaal.nl/blog-2019

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties