De autobranche blijkt het relatief goed te doen met e-mailcampagnes wanneer gekeken wordt naar de kengetallen. Dat concludeert e-maildienstverlener Spotler op basis van cijfers uit de Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023, een jaarlijks terugkerend onderzoek door Spotler.
Voorbeelden van dergelijke kengetallen zijn de openratio’s, het doorklikken vanuit de nieuwsbrief naar de website en de verzendmomenten. Ook wordt gekeken of het een campagne betreft die consumentgericht is of juist niet; B2C of B2B dus. En dit alles branchespecifiek, want de cijfers kunnen niet zo maar tussen branches onderling vergeleken worden. Spotler benadrukt in de onderzoeksrapportage dan ook het belang van het hanteren van de juiste benchmarks.
Zo blijven de e-mailratio’s in de autobranche stijgen, maar het is wel zaak een splitsing in de data te maken. De ‘Click To Open’-ratio of CTO kwam in B2B in 2021 uit op 17,16 procent en in 2022 op 25,88 procent. Bij B2C zien we juist een daling van 21,13 procent naar 16,20 procent.
De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023 is samengesteld uit de data van Spotler Mail+ en Spotler Webpower. Voor deze benchmark zijn 1,1 miljoen campagnes van 6.039 bedrijven geanalyseerd. In totaal zijn 18,4 miljard mails opgenomen in de benchmark. De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023 geeft volgens de makers een betrouwbaar beeld van de Nederlandse e-mailactiviteiten in 2022. Daarnaast maakt de benchmark een vergelijking mogelijk met alle historische e-mailgegevens die teruggaan tot 2015.
Benieuwd naar de resultaten? Download het onderzoek De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2023.