In de Rabobank Automotive Update deze keer aandacht voor een breed scala aan onderwerpen. Van de markt voor nieuwe auto’s, de veranderende leasemarkt tot nieuwe brandstoftechnologie, maar speciale aandacht voor de aanstaande strijd om de klantendata. Dat laatste is onderwerp van een interessant Rabo-commentaar.
“De echte strijd om de data moet nog beginnen. Natuurlijk gaat het om aspecten als veiligheid, privacy, zeggenschap voor de consument. Maar het is ook (met name) een gevecht om de klant, zijn portemonnee, een gevecht om de macht, om de toegang tot data. Het merk-kanaal en dan vooral de fabrikant heeft hierin een goede uitgangspositie, waarbij het voor de hand ligt dat de dealer een partner in business is en blijft. De vraag is hoe die verhouding zich ontwikkelt, maar dominantie van de OEM lijkt waarschijnlijk.”
‘Retailers, verenigt u’
Bovag is er niet gerust op en bundelt dus nu de krachten van dealers en universelen tegenover die fabrikanten: ‘Retailers, verenigt u’ zo luidt het adagium. Voor het merkkanaal, de dealers, een op zijn minst opvallende stap. Niet alleen automotive retailers claimen overigens toegang tot data, maar ook verzekeraars, leasemaatschappijen, overheden, wegbeheerders etc. We zeiden het eerder: ‘data is gold’, maar de strijd om het goud wordt bloedig en vindt plaats op meerdere fronten: fabrikant-retail, merk-universeel, gevestigde orde versus nieuwe toetreders.