RAI Vereniging pleit voor de ondersteuning van alle hulpdienstmeldingen binnen de op dit moment beschikbare veiligheidssystemen in voertuigen, zolang er nog geen Europese standaard is voor eCall-systemen. Nu is het zo dat in andere EU-landen toegelaten systemen niet per se in ons land geaccepteerd worden.
Een voorbeeld hiervan is het Emergency Assistance systeem van Ford, dat mogelijk de melding niet volgens een op handen zijnde standaard kan weergeven. “Om te voorkomen dat een oproep in noodsituaties hierdoor niet wordt beantwoord, is vooralsnog besloten om het door Ford zelf ontwikkelde systeem niet te ondersteunen.” Dat is één van de conclusies uit het schriftelijk overleg tussen de minister van Infrastructuur en Milieu en de Tweede Kamer over Intelligente Transport Systemen. Andere landen kennen ten opzichte van Nederland een andere organisatiestructuur en ICT, waardoor eCall-meldingen daar wel juist ontvangen worden.
RAI Vereniging vindt het een gemiste kans als dit soort veiligheidssystemen niet ondersteund worden, omdat zij niet volgens de uiteindelijke eCall-standaard zouden werken. Met name vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid moet er serieus gekeken worden naar ondersteuning van alle meldingen. “Ook als dat betekent dat deze mogelijk niet helemaal goed ontvangen worden”, aldus de belangenvereniging.
Woordvoerder Dennis Homberg van Ford Nederland laat desgevraagd weten dat het merk later dit jaar het Emergency Assistance systeem in Europa gaat invoeren. “We zijn nog een half jaar voor implementatie. Invoering hangt af van de lokale overheden, hulpdiensten en hoe de systemen daar zijn ingericht. Of het voor Nederland ook gaat gebeuren kan ik nu nog niet met zekerheid zeggen.”