De koepelorganisatie van Europese autofabrikanten Acea reageert positief op de pragmatische wending die de Europese Commissie genomen heeft met zijn actieplan om de Europese auto-industrie te redden, maar mist nog enkele essentiële elementen.

Een van die ontbrekende stukjes is volgens Acea een expliciete toezegging om in 2025 de herziening van de CO2-normen te starten, “inclusief een dringende beoordeling van de voorwaarden daarvoor, ondanks het schetsen van diverse veelbelovende maatregelen om de uitrol van infrastructuur en de opname van emissievrije zware voertuigen te stimuleren”, aldus Sigrid de Vries, directeur-generaal van Acea.

Acea is verder verheugd over de erkenning in het actieplan van de noodzaak om de regelgeving te stroomlijnen, te werken aan vereenvoudiging van de regelgeving en maatregelen te nemen om de concurrentiepositie van Europa op andere gebieden, zoals autonoom rijden, te versterken. De koepelorganisatie verklaart zich bereid om de dialoog met de Europese Commissie voort te zetten.

RAI Vereniging

In Nederland reageerde RAI Vereniging voorzichtig positief. Voorzitter Frits van Bruggen van RAI Vereniging: “Actie is dringend nodig. De vraag naar nieuwe auto’s en lichte bedrijfswagens daalt. Dat is slecht voor de economie en zet een rem op verduurzaming. Daarnaast staat de sector voor grote uitdagingen: hoge energietarieven en arbeidskosten en toenemende handelsbarrières.”

“De urgentie is duidelijk. Er staat veel op het spel, óók vanuit Nederlands perspectief. Nederlandse speelt een vooraanstaande rol; niet alleen als toeleverancier, maar ook op het gebied van batterijtechnologie, voertuig-software, autonoom rijden en smart mobility-oplossingen. Bovendien ontwikkelt en bouwt Nederland ruim 30 procent van alle zware trucks die in Europa rondrijden. Daarom is het belangrijk dat de totale sector van dit pakket gaat profiteren. Wij zullen daar bij de verdere uitwerking van de plannen, samen met onze Europese partners, uiteraard scherp op toezien.”

Voertuigdata

Op het gebied van toegang tot voertuigdata vermeldt het actieplan dat het nog dit jaar zal komen met een apart actieplan. De ADPA, waarin de automotive dataleveranciers zich hebben verenigd, verwelkomt het actieplan daarom, maar hoopt vooral op een snelle en ambitieuze vooruitgang op dit gebied. Voorzitter Michael Pedersen: “De politieke erkenning dat toegang tot gegevens en functies van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van de Europese automobielsector is een welkome vooruitgang. De dringende behoefte aan een specifieke en volledige wetgeving blijft echter groot en ons ecosysteem kan zich niet nog meer uitstel veroorloven van langverwachte maatregelen waarvan de absolute noodzaak ondubbelzinnig is aangetoond.”

BOVAG

Ook BOVAG constateert dat er nog geen definitieve keuze gemaakt voor sectorspecifieke regelgeving, terwijl de brancheorganisatie juist benadrukt dat dit essentieel is om een gelijk speelveld te waarborgen voor alle automotive partijen. Verder noemt BOVAG het verstandig dat de Europese Commissie in het actieplan meer flexibiliteit biedt, omdat de CO2-doelstellingen in 2025 door omstandigheden buiten de invloedssfeer van autofabrikanten lastig haalbaar zijn. 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
27 maart 2025
Voertuigen met tellerblokker naar de sloop
27 maart 2025
Zaanstreek heeft duurste wasstraten
27 maart 2025
‘Ik ben een rasoptimist’
26 maart 2025
Twaalf nieuwe deelnemers Autovakmeester
26 maart 2025
Landelijke staking donderdag en vrijdag
26 maart 2025
Kwestie van perspectief?
Meest bekeken berichten
Recente reacties