Euro NCAP scherpt de veiligheidseisen voor botsproeven voor nieuwe auto’s aan. In de tests met kinderen op de achterbank is de leeftijd verhoogd van zes naar tien jaar waardoor er meer wordt geëist van de veiligheidsconstructie achterin de auto.

Tevens stimuleert Euro NCAP de aanwezigheid van een AEB, een voetgangersdetectiesysteem dat zelfstandig remt als voetgangers nabij de auto zijn, door dit op te nemen in de testbeoordeling.

Een voertuig kan met de nieuwe aanpak een tweede sterrenbeoordeling krijgen. Allereerst wordt het voertuig beoordeeld op de standaarduitvoering, zonder extra veiligheidspakketten. Daarnaast kan de fabrikant er voor kiezen om een aanvullende test te laten doen op een versie met optioneel veiligheidspakket. Hierdoor kunnen consument beter zien hoe de veiligheid door toevoeging van extra veiligheidsvoorziening verbetert.

Als eerste kreeg de Suzuki Baleno een twee sterrenbeoordeling. Voor de versie met de standaard uitvoering kreeg deze auto drie sterren. Voor de uitvoering met veiligheidspakket is gekozen voor het ‘Radar brake support’ systeem, zelfstandige of autonome noodremsystemen. De Baleno ontving hiervoor vier sterren in de botsproef. De nieuwe Toyota Prius haalde de maximale score van vijf sterren met de standaard uitvoering.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties