Automerken en auto’s zijn volgens communicatiebureau Greenberry één van de meest besproken onderwerpen op sociale mediakanalen. Marketingfacts, het online platform voor interactieve marketing, ging hier nog wat dieper op in en concludeert dat sociale media in de autobranche nog in de kinderschoenen staat.
Het oppakken van de ‘geluiden’ op sociale media kan voor de aftermarket extra werk opleveren. Tien procent van de berichten gaan namelijk over autoproblemen, zeven procent over onderhoud en vijf procent schrijft over auto-onderdelen.
Er zijn ook steeds meer automerken aanwezig op sociale platformen, waarbij Facebook en Twitter eruit springen. Uit de top tien van de meest verkochte automerken in Nederland zijn Volkswagen, Renault, Peugeot, Ford, Opel, Toyota, Kia, Citroen, Hyundai en Audi allemaal aanwezig op Facebook. Deze merken vind je ook op Twitter, behalve Peugeot.
Servicekanaal
Twitter wordt door de genoemde automerken vooral ingezet als extra servicekanaal van de klantenservice. Er worden vragen en klachten beantwoord. Volgens Marketingfacts kan dit wel beter, want er zitten nog teveel merken in de ‘zendmodus’ en vergeten het gesprek aan te gaan. Corinne Keijzer, sociale media adviseur, coach en trainer: “Wil je vertellen wat je verkoopt en hoe geweldig mooi je auto’s zijn en helemaal niet duur? Gebruik daar dan je website voor, niet je Twitter-kanaal. Het is veel krachtiger als anderen vertellen welke prachtige auto’s je verkoopt.”
Gemiddeld hebben 84,7 fans van de duizend op de Facebook-pagina interactie met het automerk. “Interactie kan zijn dat ze reageren op een bericht, een bericht leuk vinden of een bericht delen. Uiteraard fluctueert dit getal constant en is het een momentopname.” Het aantal fans van een pagina zegt niets over de interactie die het merk heeft. Viraliteit laat zien hoe betrokken je fans zijn en zorgt vooral voor (potentiële) klant- en merkbinding.
Ford loopt voor
“We weten dat een groot deel van de fans de posts van een pagina nooit te zien krijgt. Het aantal berichten per dag is afhankelijk van je branche en doelgroep, maar moet binnen automotive niet te hoog zijn. Zelf vind ik één bericht per dag al meer dan genoeg. Je wilt niet het risico lopen dat je updates ‘uit’ gezet worden door je fans, of nog erger, dat ze je pagina verlaten”, legt Keijzer uit.
“Kijken we naar hoe de merken scoren op deze punten, dan zien we dat Ford voorop loopt als het gaat om het reageren op posts en berichten van fans. De viraliteit is echter het grootste bij Audi. Soms is het ook een kwestie van dingen uitproberen: wat vinden de fans leuk, waar ligt de behoefte? Misschien moet je er ook gewoon om vragen.”
Prijsvragen
Veel Facebook-pagina’s gebruiken prijsvragen om fans te trekken. Nadeel hiervan is dat je snel het verkeerde publiek aantrekt, die alleen prijzen willen winnen. Keijzer: “Fans moeten fan zijn omdat ze je merk leuk vinden, waarderen, een warm hart toedragen. Zolang je dat als merk realiseert en de prijsvraag ook echt richt op je fans, is het een leuke toegevoegde waarde die voor publiciteit kan zorgen.”
Bekijk hier alles cijfers, diagrammen en infographics van Marketingfacts >>