Het aantal voertuigen met defecten op het gebied van emissie is in Duitsland stijgende, blijkt uit de jongste cijfers. Reden voor koepelorganisatie Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (ZDK) om te pleiten voor strengere controle.

Afgelopen jaar onderschepten de keuringsgerechtigde autobedrijven 1,217 miljoen uitlaatgas gerelateerde manco’s, verdeeld over 801.386 voertuigen. Dat betekent een gemiddelde van 1,52 defecten. In 2014 waren het 1,125 miljoen manco’s c.q. 781.650 voertuigen (1,44 gemiddeld). En in 2013 bedroeg de doorsnee 1,41.

Na reparatie konden vorig jaar 526 duizend personenagens, bedrijfswagens en motorfietsen alsnog de weg op. De rest zakte definitief voor de emissietest, die sinds 2010 bij onze oosterburen verplicht is. In 2012 waren er circa 210 duizend afhakers, het jaar erna 220 duizend en in 2014 stond de teller op 242 duizend. Volgens ZDK-president Jürgen Karpinski tonen de resultaten het belang aan voor het milieu van regelmatige controle van de uitstoot. ZDK ijvert daarom voor strengere testcriteria, die verder reiken dan alleen de on-board-diagnose (OBD). De brancheorganisatie verwijst daarbij naar de emissieperikelen bij het Volkswagen-concern. Ook zou met nieuwe testmethoden de meting van NOx toegevoegd kunnen worden aan de controle.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
28 april 2025
De transformatie van Automotive Academy
28 april 2025
‘Kans Bosch Car Service te worden met beide handen gegrepen’
25 april 2025
BOVAG over Klimaatpakket 2025: nieuw evenwicht vinden essentieel
25 april 2025
Apollo Tyres wil Enschede sluiten
25 april 2025
Van Mossel: grootste overname tot nu toe
Meest bekeken berichten
Recente reacties